Youtube

320% ökad efterfrågan av annonsering på Youtube

2019 ökade antalet kampanjer Ampilio lanserade på Youtube med 320% jämfört med 2018. Ampilio är en digital marknadsföringsbyrå som hjälper företag att annonsera och synas digitalt och har sedan start 2013 inte sett en så stor ökning av en enskild kanal.

Peter Bergdahl, VD ser ett par bakomliggande orsaker:

“Först och främst har det skett en mognad för inköp av digital marknadsföring, de flesta företag annonserar idag på internet eller har en digital strategi som dom arbetar efter. Med ökad kunskap kommer andra insikter som hur olika digitala kanaler samverkar. Inte minst med att driva trafik av intresserade kunder till hemsidan genom fler kanaler än Google och sociala medier.

Det har blivit billigare att producera rörligt material(video) att använda i sin marknadsföring. Nu kan alla med en smartphone spela in video som är tillräckligt bra för att använda i sociala medier och på Youtube. Eftersom produktionen av material inte tar upp större delen av marknadsföringsbudgeten finns det utrymme att experimentera med fler kanaler.

Till sist är den största anledningen att vi ser en så stor ökad efterfrågan att vi har börjat se effekten av smart annonsering på Youtube. Våra första kampanjer är alltid målgruppsstyrda mot människor som tidigare har Googlat men inte klickat in på vår kunds hemsida, en person som har Googlat har ett uppenbart behov av en specifik produkt eller tjänst. Oavsett hur bra annonser på Google vi än har skapat kan vi inte få alla som söker att klicka på just den annons som vi har skapat, så istället så når vi dom när dom senare besöker Youtube.

För att ge ett exempel på en av våra framgångsrika kampanjer har vi med bra annonser på Google drivit 20-25% av alla som har sökt in till vår kunds hemsida, vilket är ett fantastiskt resultat. Men samtidigt missar företaget 75-80% av deras potentiella kunder som är i slutfasen av deras köpresa, dessa människor når vi istället när dom besöker Youtube. Oavsett vilken video som dom tittar på på Youtube”

Peter Bergdahl, VD.

Ampilio ser fortsatt starkt på tillväxten av annonser på Youtube och har redan i år producerat flertalet nya kampanjer åt nya och befintliga kunder.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *