Amazon Ampilio Climate Pledge Friendly

Amazon har lanserat ‘Climate Pledge Friendly’ i Europa

Det är inte många människor som vet om hur mycket Amazon gör för att hjälpa vårt klimat. Climate Pledge Friendly eller på svenska, klimatvänliga löften, är namnet på det program Amazon sedan några år tillbaka har startat som en satsning för att minska sitt klimatavtryck.

Under de senaste åren har Amazon lanserat ”The Climate Pledge Friendly program” i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien. Det nya programmet kommer att göra det lättare för kunder att upptäcka och konsumera mer hållbara produkter. Det kunder nu kommer att kunna se är en ”Climate Pledge Friendly” symbol. Denna visas på mer än 40 000 produkter i Europa och signalerar att produkten har en eller flera av 19 olika hållbarhetscertifikat. Certifikat framtagna för att hjälpa till att skapa en mer hållbar värld, exempelvis görs detta genom att minska koldioxidutsläppen vid transporter till sina kunder.

Climate Pledge Friendly kollektionen inkluderar produktkategorierna skönhet, mode, livsmedel, hushåll, kontor, och elektronik. 

Produkter för privatpersoner såväl som företag, från varumärken såsom Cif ecorefill och Seventh Generation av Unilever, Faith in Nature, HP Inc, Haglöfs, Esprit, Calida och Kite Clothing. 

Climate Pledge Friendly produkter visas tydligt i produktsorteringen när man shoppar. Dessa produkter har utökad information om klimatpåverkan och hållbarhet. De har dessutom en särskild dedikerad plats i deras butik. The Climate Pledge Friendly kollektionen inkluderar produkter som är gjorda och sålda av små företag runt om Europa. 

Amazon har etablerat partnerskap med betrodda tredjepartscertifieringar. Där kunder kommer att kunna upptäcka produkter som möter de hållbarhetskraven som krävs för att vi ska kunna bevara vår planet. 

Climate Pledge Friendly innehar en bred upplaga av globala certifieringar och Amazon kommer även att inkludera europeiska certifieringar från EU Ecolabel, Blue Angel och Svanenmärkt. Amazon jobbar aktivt med att utöka sitt samarbete av certifierade partners och certifierade varumärken.

Som en del av Climate Pledge Friendly initiativ, jobbar Amazon just nu på att introducera Compact by Design i Europa och Storbritannien. Ett nytt externt validerat certifikat skapat av Amazon ämnat att identifiera mer effektiv design bland snarlika produkter. Genom att ta bort överskotts luft eller vatten, kräver produkter mindre förpackningsmaterial och blir därmed mer effektiva att frakta. I skala leder dessa små produktförändringar i storlek och vikt till enorma minskningar i koldioxidutsläpp. 

Cif ecorefill erbjuder en unik Compact by Design-certifierad påfyllnadspåse för deras rengöringsspray. Vilket hjälper människor att återanvända deras flaska i hemmet. En påfyllnadspåse kommer som en 10 gånger mer koncentrerad formula än vad standard brukar vara. Detta möjliggör samma högpresterande resultat men till användandet av 75% mindre plast. Dessutom är en påfyllnadspåse 100 procent återvinningsbar. Besparingar av energi så väl som material och transport.

På samma sätt ger Faith in Nature’s plastfria fasta schampotvål det ultimata alternativet till schampo på flaska, fast utan avfall. Deras fasta schampo väger bara en fjärdedel av vikten i ett flytande schampo, vilket drastiskt minskar förpackningens storlek för varje beställning.

”Climate Pledge Friendly är ett enkelt sätt för Amazons kunder att upptäcka mer hållbara produkter som hjälper till att bevara den naturliga världen”, säger Doug Gurr, Amazon UK Country Manager. ”Med 18 externa certifieringsprogram och vår egen nya Compact by Design-certifiering uppmuntrar vi säljpartners att skapa hållbara produkter som hjälper till att skydda planeten för framtida generationer.”

”Det är fantastiskt att se Amazon hjälpa till att göra hållbar shopping enklare och mer tillgänglig för konsumenterna. Fairtrade är fast beslutna av att leveranskedjor ska vara öppna och transparenta, dessutom vara säkra för vår miljö, och vi är därför glada över att vara delaktiga i Amazons Climate Pledge Friendly-program”, säger Darío Soto Abril, VD för Fairtrade International.

”Jag ser fram emot att se det lanseras i Europa och hoppas att det uppmuntrar ännu fler varumärken att köpa mer hållbart och certifiera sina produkter så att vi kan fortsätta att driva positiva effekter som gynnar bönder, arbetare och vår gemensamma miljö.”

”Det har aldrig varit viktigare att tillhandahålla information som gör att vi alla kan bidra till en hållbar framtid, och vårt fokus är att lyfta fram produkter som uppfyller strikta krav på kemikalie användning, konsumtion av resurser, utsläpp av växthusgaser och biologisk mångfald”, säger Ragnar Unge, VD Miljömärkning Sverige, ansvarig för Svanenmärkt.

”Climate Pledge Friendly kommer att hjälpa konsumenter i Europa att enkelt hitta produkter med pålitliga hållbarhetscertifikat.”

”I linje med vårt uppdrag att göra ett hållbart levnadssätt vanligt, är vi glada att samarbeta med Amazon om initiativet Climate Pledge Friendly”, säger Seb Munden, General Manager Unilever UK & Ireland, tillverkare av bland annat CIF ecorefill, Comfort och Seventh generation. Några av flera varumärken som finns tillgängliga via programmet.

”Amazons initiativ kommer att ha en växande inverkan på en mer hållbar konsumtion genom att hjälpa kunder att enkelt upptäcka produkter som är Climate Pledge Friendly och uppmuntra tillverkarna att göra sina produkter mer hållbara. Unilever har åtagit sig att leverera produkter som ger den bästa upplevelsen för konsumenterna samtidigt som de minskar effekterna av våra produkter och vår verksamhet på miljön.”

Initiativet Climate Pledge Friendly stöder Amazons åtagande att nå Parisavtalet tio år tidigare än planerat och att ha nollutsläpp av koldioxid år 2040.

Företaget har redan förbundit sig att nå 100% förnybar energi år 2025 och har beställt mer än 1 800 märkta elfordon från Mercedes-Benz för att leverera till kunder i Europa.

Amazon lanserade också Climate Pledge Fund, en fond på 2 miljarder dollar för att stödja visionära företag vars produkter och tjänster kommer att underlätta övergången till en ekonomi med låga utsläpp.

Amazon arbetar också med att minimera avfall och öka återvinning. Detta gör de genom att ge kunderna möjligheten att återanvända, reparera och återvinna produkter. Som en del av detta arbete tar de bort ett brett utbud av engångs och oxo biologiskt nedbrytbara plastprodukter från våra webbplatser i Europa och Storbritannien för att förhindra plastavfall.

Baserat på dessa åtgärder kommer Amazon nu att göra det lättare för kunderna att komma åt produktval som överensstämmer med deras engagemang för en mer hållbar framtid.

För detaljerad information om programmets kvalifikationskriterier och för att börja handla dessa produkter, leta efter märket Climate Pledge Friendly på kvalificerade produkter.

Wayne Smith, Ampilio’s affärsområdeschef Amazon