Displayannonsering

Nå rätt kunder med Display – Display annonsering

Vi har många års erfarenhet av display annonsering. Väck kundens intresse genom träffsäker annonsering i med bilder som leder till nya affärer. Med smarta display kampanjer så kombineras de bästa funktionerna i automatisk inriktning, budgivning och annonser för att maximera dina konverteringar i Google Ads.

Olika typer av display annonsering

Anledningen till att just displayannonsering är ett samlingsnamn är för att det finns en mängd olika typer av annonsformat som: Bildannonser, Responsiva annonser, Videoannonser.

Bannerannonsering bildannonser 

Bildannonser, eller banners kärt barn har fler namn, är precis som det låter en annons i bildformat. Dessa bildannonser är klickbara annonser som visas bredvid annat innehåll på nyhetssidor, bloggar, videos eller appar. 

Displayannonsering handlar i grunden om att en publicist erbjuder annonsutrymme till annonsörer. En annonsör kan på så sätt marknadsföra sig på sidor som dom finner relevanta och tror att deras målgrupp finns på. Om din annons inte får plats på ett litet utrymme så har vi skapat dina annonser som Responsiva annonser och då justeras automatiskt så att storleken, utseendet och formatet passar i tillgängliga annonsutrymmen.

Vill du visa dina annonser i en mobilapp?

Visa dina annonser i mobilappar då är det displayannonser på mobila enheter du behöver.

Remarketing Display annonsering

Det krävs ofta att ditt företag visar sina annonser flera gånger för att det ska leda till köp. Remarketing display annonsering är billigare än vanligt display annonsering, men kräver givetvis att du använder dig av Display annonsering.

Displayannonsering är mätbart

Vi mäter alla aktivitet vi gör och du kan därför veta om dina marknadssatsningar ger resultat. 

Google Ads och Google Adsence, vad är skillnaden?

Har du hört talas om Google Ads och Google Adsense men inte helt förstått vad som är vad? Du är inte ensam. I detta blogginlägg förklarar vi vad de är, vad som som gör dem olika och vad de används för. En enkel tumregel för att skilja de bägge åt på ett tydligt sätt är att dela upp dem enligt följande devis: Google Adsense är till för publicister, Google Ads är till för annonsörer.

Google Adsense vs Google Ads

Google Ads – för dig som är annonsör

Målet med annonsering på Google Ads (som tidigare hette Adwords) är nästan alltid att driva trafik till en hemsida (trafik som sedan t.ex. ska konvertera genom ett köp eller bli ett lead). I utbyte måste man betala en slant till Google för varje klick, visning eller konvertering. Via Google Ads kan man visa inte bara textannonser när någon googlar, utan även shoppingannonser, bildannonser (banners) på Googles partnersidor och Youtubeannonser

När du väljer att annonsera via Google Ads (vars funktioner och uppbyggnad är väldigt snarlikt konkurrenten Microsoft Advertising) så kan du utforma din annons som du vill (så länge du inte bryter mot Googles regler, förstås). Du kan välja annonstexter, rubriker, bild/video, call-to-action. Ju bättre annonser du har och ju mer du optimerar dem, desto mer relevant trafik får du (som du kan bearbeta med hjälp av din hemsida). Antingen gör man detta själv, eller så kontaktar man en byrå för att få expertishjälp. 

Google Adsense – för dig som är publicist

Målet när man använder Google Adsense är att få betalt av Google. Adsense låter nämligen din hemsida visa annonser som annonsörer har skapat i Google Ads (exempelvis en displayannons). Varje gång en besökare sedan klickar på en sådan annons på din hemsida så får du pengar som tack.

När du visar Google Ads-annonser på din hemsida så kan du naturligtvis inte utforma dem eftersom dessa annonser inte har skapats av dig. Det enda du kan välja är vilket annonsformat (t.ex. bild eller text) som ska visas, färg på annonserna och storleken på bildannonser. Eftersom du inte kan styra vilken annons som visas på din hemsida så finns därmed en risk att ”fel” typ av annonser visas, det vill säga annonser som du inte vill förknippas med.

Google Adsense lämpar sig således bra när målet är att tjäna pengar på sin hemsida utan att man har ett specifikt konverteringsmål (t.ex. om man driver en blogg).