ampilio nyheter amazon sverige

Hur Amazon lanserar på en ny marknad och varför

Ge dig själv ett försprång mot dina konkurrenter. Det finns ingen bättre tid att börja med försäljning på Amazon än nu. Amazons strategi är organisk tillväxt utan marknadsföring de första 18-24 månader. Detta ger dig och ditt företag en chans att förstå Amazon, etablera nätverk och bygga ett starkt varumärke före konkurrenterna. 

När det kommer till Amazon och deras process att lansera på en ny marknad. Är det viktigt att förstå hur den fungerar och varför den är annorlunda jämfört med hur andra företag lanserar.

Det vanligaste sättet att starta ett företag på, lansera en produkt eller tjänst är att först studera marknaden, sedan skapa en marknadsföringsstrategi och därefter börja marknadsföra på den marknaden. 

Tittar vi på Amazons process i Sverige, har vi inte kunnat se någon marknadsföring alls. Anledning till detta är att Amazon vill växa organiskt de första 18-24 månaderna. Under denna tid fixar Amazon med buggar i sitt system och framförallt ser till så att leveranstjänsten till klienten fungerar till 110%. Om du läser om Amazon så kommer du snabbt se att deras främsta styrka är snabba leveranser, vilket har gjort Amazon till den gigant dem är idag. Amazons motto är att lyssna på kunden. 

Som säljare på Amazon kan du med lite efterforskning se att alla verktyg inte är tillgängliga de första 18-24 månader. Ta Nederländerna som ett exempel, under de första 18 månaderna Amazon var operativt, kunde du som säljare inte göra någon PPC kampanj och Prime fanns inte som erbjudande för kunden. Detta är på grund av faktan som är listad ovan. 

Tittar vi på Sverige, har detta varit en av de mest framgångsrika lanseringar hittills. Vi kan se att det är många företag, stora som små, som har avvaktat för att se vad som händer på Amazon innan de själva väljer att börja sälja på Amazon. Detta är självklart en felaktig strategi då Amazon är här för att stanna och kommer att ha en explosiv tillväxt, speciellt efter 18-24 månader. 

Den information vi ger till våra klienter att ha som strategi, när man börjar med Amazon i Sverige. Är att nu är den bästa tiden att börja använda Amazons plattform. För att lära sig Amazons procedur, så väl som att få värdefull feedback från klienter i form av kundrecensioner. Detta kommer att ge våra klienter ett stort övertag mot de konkurrenter som planerar att vänta för att se vad som händer med Amazon i Sverige. 

Du kommer att vara flera år före konkurrensen eftersom att du har klättrat i rankning på Amazon och etablerat relationer med Amazons kundsupport. Dessutom kommer du att ha byggt ett starkt varumärke, vilket kommer att vara mycket svårare att göra när Amazon väl är etablerat i Sverige. 

Det finns ingen bättre tid att börja med Amazon i Sverige än precis just nu. 

Wayne Smith, Ampilio’s affärsområdeschef Amazon