SEO:s tre områden

Tre områden inom sökmotoroptimering

För att få din hemsida att ranka optimalt behövs såväl tekniska som innehållsmässiga insatser. Vi på Ampilio väljer därför att dela upp de olika områdena i tre.

  • Teknisk SEO
  • Off-Page-inlänkningar
  • On-Page (innehållet på sidan)

Område 1: Teknisk SEO

Teknisk sökmotoroptimering innebär att analysera och optimera allt som påverkar rankingen rent tekniskt.

Mobile first

Då de flesta använder sin mobiltelefon vid sökningar och kommunikation så är snabbhet och säkerhet mycket viktiga aspekter. Andra saker är hur lätt sökmotorerna kan tolka innehållet på sidan och att allt innehåll finns tillgängligt att upptäckas för sökmotorerna.

Checklist: Teknisk SEO

SSL – Alla hemsidor måste krypteras med hjälp av ett SSL- certifikat och sedan göra en https- kontroll
Sitemap – Stämmer URL-erna? 
Laddningstiden – korta laddningstiden till ett minimum. Vi gör det genom att bygga hemsidor med AMP-teknik (Accelerated Mobile Pages)
Bilder och andra medier ska vara optimerade för webben
Plug-In – En duktig webbutvecklare skapar funktioner utan att använda onödiga Plug-in som måste underhållas och riskerar att hamna i konflikt med varandra
Kopplingar till externa system
Webbhotell – Viktigt att använda ett modernt webbhotell, t.ex. AWS eller Loopia
Metadata – Kontrollera och optimera dina Metadata
Kontrollera 404 – En hemsida är och ska vara levande, därför så byter du säkert ut länkar och undersidor. Därför bör du allt som oftast göra en en 404-kontroll för att hitta brutna länkar.

synas pa google 1

Testa din hemsida

Hur Google läser din sida är avgörande för hur dina kunder kommer att hitta den. Det enklaste sättet att kontrollera detta är att göra en webbplatssökning. Det gör du genom att i sökrutan på Google skriva: site:domänamn.se exempelvis: site:ampilio.se.

Du kan också testa hur snabb din hemsida är. Det gör du enkelt genom att fylla i formuläret här nedanför. 👇

Gör en hastighetsanalys

Vill du testa hastigheten på din hemsida? Fyll i uppgifter nedan. Kostnadsfritt.

Område 2: Off Page-inlänkningar

Genom att få andra sidor att peka på din hemsida så uppfattar sökmotorerna detta som att din hemsida är mer relevant. Men det är inte alla länkar som ger effekt. Vissa felaktiga länkar ger dessutom motsatt effekt.
Ju högre auktoritet en sida som länkar till din har desto bättre effekt ger länken.

Checklist: Inlänkningar Off Page

Ta bort skadliga länkar – Gamla tiders länkfarmar kanske hindrar din sida från att ranka högre trots all optimering som görs löpande? Kontrollera alltid era inlänkningar och ta bort de länkar som är skadliga för er ranking.
Indexering – Hur sökmotorerna indexerar din sida avgör hur väl indexeringen stämmer överens med hur du vill att den ska indexeras.
Inlänkningar – Ju fler som gillar er sida och skriver om den desto fler poäng för den. Men det är skillnad på länkar och länkar. Genom att du länkar till din leverantör och din leverantör länkar tillbaka har ni hjälpt varandra i SEO-arbetet. Man kan även köpa länkkraft i form av pressreleaser, produktinformation och sponsrad innehållsmarkandsföring.

kopa google sokord

Område 3: On Page, innehåll på sidan

Innehållet på din sida ska spegla sökbeteendet hos dina kunder och svara på de frågor som de ställer i sökrutan på Google.

Då man kan använda många olika uttryck för att beskriva samma sak, exempelvis:

  • Målare Norrtälje
  • Måla om sovrum Roslagen
  • Billig målare
  • Målaremästare Uppland
  • Måla om sovrum storgatan 43 Norrätlje vecka 44
  • osv.

Innehållet på din sida behöver därför innehålla de olika sökbegreppen och produktnamnen som dina kunder använder. Genom att ta reda på dessa får du ett försprång gentemot dina konkurrenter.

En annan viktig aspekt är då de stora medierna Amazon, Google och Facebook vill att man inte bara ska klicka på deras annonser utan även köpa produkterna direkt på deras sidor ställer detta krav på att kunderna ska förstå vilken service du ger och varför man ska handa från din sida istället för att klicka hem produkten direkt.

Checklist: On-Page-optimering

Sökordsplaneraren – Använd en sökordsplanerare för att planera och kalibrera era sökord
Vad är era USP:ar – Vilka nyckelord använder era kunder? Se till att det finns i sidtiteln, i huvudrubriken (H1) samt finns med bland brödtextens första 100 ord på ett beskrivande och naturligt sätt.
Bildnamn – Döp bilderna till ett relaterat ämne samt ange ALT-taggar som beskriver bilden
Vilka produkter säljer ni Beskriv era produkter utifrån vad ni och era kunder använder för namn på dem
Länkar – Interna och externa länkar till auktoritära sidor
Tillräckligt med innehåll för att användaren ska förstå er verksamhet, hur man blir kund, varför man ska bli kund och vilka tjänster och produkter ni tillhandahåller med beskrivning om detta.
Strukturerad data – Snippets och rich snippets. Innan robotorna når din sida vill du förenkla för dom att läsa av sidan och leverera ett träffresultat som du vill att dina kunder ska se då de söker efter något som du kan leverera eller hjälpa dom med.
Rubriker – Dela upp ditt innehåll i underrubriker. Det gör din text mer läsvänlig för både dina besökare och för sökmotorerna.

Nära relaterat till OnPage optimering är konsten att skriva för webben…

Följer du denna guide som förklarar varför du ska skriva det viktigaste och mest innehållsrika först så brukar nyckelordet ofta förekomma naturligt här.

Förutom de konkreta nyckelorden behöver du även få in de längre sökbegreppen då vissa söker på ett exakt ord och vissa beskriver sitt behov i detalj. Genom att skriva om ett tema så får de med de relaterade sökorden på ett mer läsbart sätt.

Kontakta oss

Vi har lång erfarenhet av att hjälpa företag med SEO och digital marknadsföring. Kontakta oss så kan vi tillsammans utforska hur vi kan växa just din verksamhet.