Tre områden inom sökmotoroptimering(SEO)
För att få din hemsida att ranka optimalt behövs såväl tekniska som innehållsmässiga insatser. Vi på Ampilio väljer därför att dela upp de olika områdena i tre.
- Teknisk SEO
- Off-Page-inlänkningar
- On-Page (innehållet på sidan)
Område 1: Teknisk SEO
Teknisk sökmotoroptimering innebär att analysera och optimera allt som påverkar rankingen rent tekniskt.
Mobile first
Då de flesta använder sin mobiltelefon vid sökningar och kommunikation så är snabbhet och säkerhet mycket viktiga aspekter. Andra saker är hur lätt sökmotorerna kan tolka innehållet på sidan och att allt innehåll finns tillgängligt att upptäckas för sökmotorerna.
Checklist: Teknisk SEO
Testa din hemsida
Hur Google läser din sida är avgörande för hur dina kunder kommer att hitta den. Det enklaste sättet att kontrollera detta är att göra en webbplatssökning. Det gör du genom att i sökrutan på Google skriva: site:domänamn.se exempelvis: site:ampilio.se.
Du kan också testa hur snabb din hemsida är. Det gör du enkelt genom att fylla i formuläret här nedanför. 👇
Gör en hastighetsanalys
Vill du testa hastigheten på din hemsida? Fyll i uppgifter nedan. Kostnadsfritt.
Område 2: Off Page-inlänkningar
Genom att få andra sidor att peka på din hemsida så uppfattar sökmotorerna detta som att din hemsida är mer relevant. Men det är inte alla länkar som ger effekt. Vissa felaktiga länkar ger dessutom motsatt effekt.
Ju högre auktoritet en sida som länkar till din har desto bättre effekt ger länken.
Checklist: Inlänkningar Off Page
Område 3: On Page, innehåll på sidan
Innehållet på din sida ska spegla sökbeteendet hos dina kunder och svara på de frågor som de ställer i sökrutan på Google.
Då man kan använda många olika uttryck för att beskriva samma sak, exempelvis:
- Målare Norrtälje
- Måla om sovrum Roslagen
- Billig målare
- Målaremästare Uppland
- Måla om sovrum storgatan 43 Norrätlje vecka 44
- osv.
Innehållet på din sida behöver därför innehålla de olika sökbegreppen och produktnamnen som dina kunder använder. Genom att ta reda på dessa får du ett försprång gentemot dina konkurrenter.
En annan viktig aspekt är då de stora medierna Amazon, Google och Facebook vill att man inte bara ska klicka på deras annonser utan även köpa produkterna direkt på deras sidor ställer detta krav på att kunderna ska förstå vilken service du ger och varför man ska handa från din sida istället för att klicka hem produkten direkt.
Checklist: On-Page-optimering
Nära relaterat till OnPage optimering är konsten att skriva för webben…
Följer du denna guide som förklarar varför du ska skriva det viktigaste och mest innehållsrika först så brukar nyckelordet ofta förekomma naturligt här.
Förutom de konkreta nyckelorden behöver du även få in de längre sökbegreppen då vissa söker på ett exakt ord och vissa beskriver sitt behov i detalj. Genom att skriva om ett tema så får de med de relaterade sökorden på ett mer läsbart sätt.
Kontakta oss
Vi har lång erfarenhet av att hjälpa företag med SEO och digital marknadsföring. Kontakta oss så kan vi tillsammans utforska hur vi kan växa just din verksamhet.