peter kronika

En krönika om spårning av personer på internet tillsammans med vår syn och förhoppning om framtidens utveckling av marknadsföring.

Vad händer med spårning av användare och hur förbättrar vi träffsäkerheten i vår marknadsföring när det blir svårare att rikta annonser mot rätt personer?

iOS 14.5, tredjepartskakor, spårning och integritet. Ett par viktiga ämnen som diskuterats flitigt sista månaderna, inte minst på webbdagarna i år. Här är mina tankar och en förhoppning om utveckling av marknadsföring på internet tillsammans med Ampilios ställningstagande mot onödig spårning och övervakning.

kronika ios14 5

Enkelt förklarat sker det nu ett stort skifte i sättet vi både kan och ska spåra personer på nätet. Jag kommer inte gå in i detalj om ändringarna som kommer med iOS 14.5 och förändringen som sker med tredjepartskakor för det finns redan hundra blogginlägg om ämnet. Spårning och lagring av personuppgifter har ändrats med GDPR men även Schrems II. 

Andreas Ekström sa i en föreläsning “Hur mycket kan vi ta reda på om våra kunder? När frågan vi ska ställa oss egentligen är hur lite behöver vi veta om våra kunder och fortfarande vara intressanta?””

Jag, tillsammans med mina kollegor på Ampilio välkomnar den här förändringen, vi står bakom att användarna ska äga sin egen data och själva bestämma när och till vem som dom vill ge bort den till.

Ja det kommer bli svårare med målgruppsanpassad annonsering, vi har redan lagt ner oräkneliga obetalda timmar på att anpassa våra kunders kampanjer och annonsstrategier för att fortsatt leverera resultat av deras annonser. Men du kan fortfarande skapa innehåll som engagerar dina kunder, svara på deras frågor, posta instruktionsfilmer på Youtube, inspirera och få engagemang på Instagram och sälja genom e-postmarknadsföring

Vi hjälper många av våra kunder att köpa annonser mot rätt kunder. Det är egentligen en relativt enkel del av internetmarknadsföring. Att hitta rätt målgrupp och köpa en visning av er annons eller ett klick till er hemsida. Det har precis blivit och kommer bli avsevärt svårare i framtiden. Min förhoppning är att det på sikt kommer skapa utrymme och en efterfrågan bland företag att göra andra marknadsföringsinsatser som är mer värdefulla och värdeskapande. Istället för att annonsera om pris, eller köp min produkt nu kommer företag istället att skapa innehåll som är engagerande, värdeskapande, utbildande, roligt m.m. Helt enkelt innehåll som er målgrupp vill ta till sig istället för en innehåll(annonser) som behöver köpas visningar eller klick till för att nå målgruppen.

Det här leder oss återigen till marknadsföring där vi ser att då vi lyckats skapa bäst resultat för våra kunder, det är när vi har skapat engagerande innehåll, oavsett om det sedan publiceras på hemsidan, i nyhetsbrev, sociala medier eller i något annat medie så ger det högst return on investment(ROI), vilket blir viktigare framöver när return on ad spend(ROAS) blir lägre.

Effekten av att skapa bättre innehåll som er målgrupp vill ta till sig, i jämförelse för klassiska annonser, är att ni kommer få bättre spridning och resultat om ni sedan köper annonsutrymme med det här materialet eftersom det är något som er målgrupp vill ta del av. Ni får helt enkelt rabatt på annonsutrymme hos både Google, Youtube & Facebook/Instagram om ni skapar annonser er målgrupp gillar och engagerar med.

Vems ansvar är det att bestämma riktning på utvecklingen av spårning och marknadsföring? Ska vi överlåta det åt lagstiftare eller är det alla som arbetar med utveckling av digital marknadsföring, plattformar, spårning och ägare av medier? Vi tror att alla som på något sätt arbetar med annonsering och därmed spårning behöver ta sitt ansvar i den fortsatt utvecklingen. Med iOS 14.5, döden av tredjepartskakor, Schrems II-domen ser vi ett stort skifte i vår bransch och vi ser ljust på framtiden.

peter

Peter Bergdahl

E-post: peter@ampilio.se
Telefon: 070 – 6621158
LinkedIn