Få fler kunder & säkra er hemsida för framtidens sök; röstsök

Innan årets slut förväntas över 50% av alla sökningar i Sverige vara gjorda med rösten istället för en slagning gjord med fingrarna.
Redan i början av 2019 fanns det över 120 miljoner enheter för röstsök i USA, det vill säga att 1 av 3 hem i USA redan använder rösten istället för att ta upp en mobil, sätta sig framför datorn för att söka, eller sträcka sig efter radion för att byta kanal eller ändra volym.

När över hälften av alla sökningar i Sverige sker via röstsök i början av nästa år innebär det att ni försvinner helt ur era kunders köpresa om ni inte röst-säkrat er verksamhet och hemsida. Om ni inte finns som alternativ kan kunderna helt enkelt inte välja er. I ett värsta scenario kan det innebära att ni förlorar hälften av era kunder och omsättning.

“Röstsök är det nya, det är lika självklart att anpassa hemsidan för röst som att den ska vara snabb och snygg för en besökare som använder mobilen

Fortfarande låg konkurrens och därför fantastisk potential

Sökningar och användandet av rösten är en lika stor omställning som när Internet blev allmänt tillgängligt och alla företag behövde en hemsida för att synas och möta deras kunders behov. När det först gick att köpa annonser på Google kostade dem 0,10:- per klick istället för snittpriset som nu är över 20:-, när användandet av nyhetsbrev började öppnade över 60% av mottagarna varje utskick jämfört med dagens låga snitt på 1-4%.

Konkurrensen bland träffarna som hörs i en röstenhet är ännu väldigt låg eftersom de flesta företag inte känner till den stora förändring som röstsök kommer innebära, ännu färre företag arbetar ens med en strategi eller anpassar sig efter de förändringar som nu sker i deras kunders liv.
Om ni istället anpassar er verksamhet och hemsidan redan nu för röstsök får ni en konkurrensfördel och kan ta marknadsandelar och kunder till ett lägre pris jämfört med om ni senare behöver göra en snabbare omställning för att inte hamna på efterkälken.

Hur används röstsök?

När vi nu är i början av röstsök är förfrågningarna enkla, det kan röra sig om allt möjligt. Exempel på röstsökningar kan vara “Vad är det för väder imorgon?” eller “Påminn mig att boka om min tandläkartid imorgon kl 08.00”.
När vi röst-säkrar en verksamhet delar vi in förfrågningarna i två olika kategorier.

Den första kategorin är varumärke och tjänster, produkter och beställningar tillhörande ett specifikt företag och varumärke.

Sökningar på varumärke är sökningar som “När öppnar Kajsas Bageri?”, “Vart ligger Kajsas Bageri” eller “Ring Kajsas Bageri”.

Sökningar som exemplen ovan är de vanligaste som görs just nu, därför börjar vi alltid med att säkra upp verksamheten så att kunderna får svar på de både viktiga och enkla frågorna.


Andra sökningar relaterade till ett varumärke är sökningar som görs på varumärkets tjänster, produkter eller beställningar. Det är frågor som “Vad har Kajsas Bageri för utbud” eller “Boka bord för två på Kajsas Bageri”.

Den andra kategorin är sökningar och beställningar som görs på produkter, tjänster ej kopplade till ett specifikt varumärke eller företag. Exempelvis är det sökningar som “Rekommendera ett bra bageri i Örebro” eller “Boka bord för två personer på en bra restaurang ikväll klockan åtta”.

För att få ta del av dessa sökningar krävs det att hemsidan(informationen) som ska behandlas av röst-enheten är kompatibel med röst-enheten men också att företaget ligger högt i ranking hos Google eller där röst-enheten hämtar informationen i från.

Verklighet eller science-fiction?

Tänk dig att du är en hundägare och ska köpa en tvättmaskin som i exemplet ovan. Google eller Amazon(oavsett vilken av dem du kommer använda) vet att du är hundägare på grund av sökningar eller tidigare köp som finns i din historik. 

De har även tillgång till data och information från tusentals andra hundägare som tidigare har köpt och recenserat tvättmaskiner. Därför kan Google eller Amazon automatiskt rekommendera en tvättmaskin som är bra på att få bort bort hundhår från kläder! 

Du har själv ingen aning om att faktorn att du är hundägare har påverkat alternativen av dem olika tvättmaskiner som du har fått. Inte heller vet de tidigare hundägarna att deras recensioner som just hundägare kommer att påverka vilka träffresultat andra människor i framtiden får.

Nu kanske ni tror att det här inte kommer ske de närmaste tio åren men faktum är att den här tekniken redan finns. De stora techbolagen här redan all den här informationen, det krävs bara att de implementerar den datan i sökningarna som du kommer göra.

Vad påverkar rankingen i röstsök?

Det finns tusentals olika faktorer som påverkar vilket företag eller alternativ som dyker upp vid en röstsökning. Vi har genom våra många lyckade projekt identifierat de faktorer som är viktigast. 

Ett par exempel är: 
Öppettider & närhet, är er restaurang stängd eller ligger för långt bort kommer den sannolikt inte visas som förslag.

Passar ni som alternativ, är ert utbud stort eller litet, dyrt eller billigt? Har ni produkten som det söktes på i lager för omgående beställning och leverans?

Personlig preferens, stämmer ert företag med de personliga preferenser som sökaren har? Våra enheter vet mer om oss själva än vi själva gör, saker som påverkar är personliga värderingar, miljövänlighet, har ni kända varumärken i sortimentet, status på produkten m.m.

Listan ovan är ett litet urval av alla de olika saker som påverkar om det är just ni som dyker upp som alternativ vid en sökning.

Så här börjar ni med röstsök:

Börja med enkla (och viktiga!) saker som öppettider, telefonnummer m.m.
Hoppa i början över att lägga till en röststyrd funktion för att beställa en ny bil från er hemsida, det sparar ni till nästa gång.

Dela upp kommandon i två kategorier: sökningar på varumärke och därefter på produkter och tjänster.
Varumärke: Vart ligger Kajsas Bageri?
Produkter och tjänster: Finns det något bageri öppet i närheten?

Börja med sökningar på varumärke: (lista eller något passande vår grafiska profil)

  • Företagsnamn
  • Öppettider
  • Telefonnummer
  • Address
  • Enklare beskrivning av tjänster och produkter


Lägg därefter till stöd för mer avancerade kommandon:

  • Information om tjänster, produkter & utbud
  • Beställningar och bokningar

Vi har genomfört många lyckade projekt med röstsök och erbjuder både engångsåtgärder och kontinuerliga förbättringar, fyll i telefonnummer eller e-post så kontaktar vi er med mer information: