B2B? B2C? Nej H2H!
I en affärsrelation så är det en människa som köper av en annan människa.
För att lyckas med din försäljning oavsett om du titulerar dig som säljare eller driver en butik som säljer kläder så kommer dina affärer att blomstra när du säljer i alla kanaler där dina kunder befinner sig. Att lyfta luren 8 timmar om dagen och boka in kalla kunder är lika verkningslöst som att sätta in en annons i den lokala morgontidningen för klädbutiken. Vi hjälper några butiker med deras marknadsföring, ingen av butikerna erbjuder e-handel. Inte på grund av okunskap utan tack vare kunskap. Medan deras kollegor gråter över att köpladorna och Internet dödar deras business så gläds våra vänner åt att det äntligen har blivit en fråga om att leverera värde för kunden, inte bara sälja en blus. Och det syns i deras resultatrapporter.
Genom att se transparent på de medier som konsumeras av dina kunder så vet du var du behöver närvara. En sömning tisdag i november har Facebook fler användare i Sverige än Sveriges största program Kalle Anka har på julafton. Skulle Kalle ha gått i TV4 hade reklampriserna varit hiskeliga. Medan du på sociala medier kommer riktigt långt med en bra strategi som inte kostar några pengar alls, bara tid.

Varför ska man köpa av just dig?
Denna fråga är den i särklass viktigaste att ha Top of mind varje dag, i alla moment. Svaret vet du! Det handlar om att förmedla dessa värden till dina kunder. Om du är grym på mode och textilier så berätta det för dina kunder på de sociala medierna och du kommer få följare som vill följa dig tack vare din kunskap och som framförallt vill komma till din butik. Genom att dela med dig av din kunskap kommer du över tid att få ambassadörer där du är det självklara valet när behov uppstår.

Alla vägar till kontakt är för dig och dina kunder lika viktiga. Det vore ju otänkbart att inte svara på en fråga från en kund inne i din butik, men många glömmer tyvärr att för dina kunder är det precis lika viktigt som att svara i telefon, på ett mail, på en kommentar på Facebook eller en recension på Google.

Så de butiker som tvingats slagit igen i centrum då?
Ja antingen har de inget mervärde förutom att sälja blusen eller så har de missat att förmedla detta värde till sina kunder för att de fortfarande tror att marknadsföring görs i den lokala morgontidningen.

Lycka till med försäljningen!


Ampilio hjälper företag att ställa om och möta människors efterfrågan på de plattformar och forum som de befinner sig på. Om detta och allt annat som är viktigt för att du ska vara top of mind hos dina kunder skriver jag i min nyligen publicerade bok, Mänsklig försäljning i den digitala världen. Boken finns tillhanda hos de stora nätbokhandlarna, Adlibris och Bokus samt på min hemsida: peterbergdahl.se