Skyskrapa med ikoner från sociala medier

Vad trendar 2022 inom digital marknadsföring?

På en minuts läsning kommer ni bli uppdaterade på vad som trendar inom digital marknadsföring och vad ni bör ha koll på i alla fall det första halvåret av 2022. I artikeln tar vi bland annat upp: Vad har Google börjat med? Driver du en e-commerce då måste du prova Snapchats nya AR-funktioner där man kan testa till exempel armbandet på sin arm. Eller varför inte prova YouTubes Short videos för att göra snabb reklam för dina produkter eller sända lives som företag med en influencer.

Ska ni se över era kundresor? Då bör ni ta er en titt på Marketing Automation systemet Hubspot som även är ett integrerat CRM-system. Hubspot har växt 47 procent sedan år 2021. Att börja med att personalisera dina kampanjer är ett måste och glöm inte att sätta strategier för Marketing Automation för mobilen med pushnotiser och sms.

Google bjuder på nya format för deras Ads. Med det nya formatet Performance Max används Googles kraftfulla AI och maskininlärning för att höja effekten och kvaliteten genom hela Googles ekosystem. Fler spännande nyheter är pilotprojektet för att testa emojis som kännetecknar brands. Även Meta (Facebook) utvecklar kommande format för deras annonsering genom reels.

Nyheter från Google Ads

Google provar sig fram och kör nya annonsformat.

Performance Max annonser
Det här är en ny målbaserad kampanjtyp där man kan använda sig av Google Ads alla olika format i en kampanj. Ett komplement till dina sökord baserade sökkampanjer för att hitta konverterade kunder i alla Googles kanaler såsom YouTube, Display, Sök, Gmail, Maps och Förslag. Här kan du förbättra ditt resultat utifrån konverteringsmålen du anger. Den byggs på automation och Google Audience Signals för att stärka målgruppen och få ett snabbare resultat och konvertering. Det är viktigt att veta vad man vill med sin annons. Är det till exempel att man ska driva mer trafik till hemsidan så är det ett mål med kampanjen.

I och med att man använder Google Audience Signals är det lättare för Google att träffa den exakta målgruppen man letar efter till sin kampanj. Även här är en otrolig viktig punkt att känna sina kunder, veta vem det är som handlar eller söker just dina tjänster. Bygg därför vidare på dina Buyer Personas för att lyckas ännu bättre med dina Performance Max Ads.

Google testar även att köra punktlistor i RSA, responsiva sökannonser, och experimentera med Favicons som är sajtikoner som ska representerar en webbsida i Google Ads. Just nu är det utvalda företag som får prova och för er kännedom är det förbjudet att själv använda dessa i Ads kampanjer. Det är därmed Google själv som lägger till dem för att testa sig fram. Uber Eats har till exempel en pizza som sin favicon som representerar deras tjänst. Att faviconen syns direkt i sökfältet skapar en igenkänning och ger därmed en förbättrad klickfrekvens för företag med hjälp av en den välkända ikonen. Se annonsen nedan.

Något som trendar är att Google just nu experimenterar med Favicons. Det innebär att sajtikonerna ska representera en webbsida i Google Ads.
På bilden ser ni pizza-emojin bredvid url:en.

Vad trendar på Snapchat?

Snapchat lägger till annonsfunktioner med hjälp av AR, Augmented Reality, till främst e-handlare. Denna funktion är väldigt bra för produktområden såsom solglasögon, Beauty-produkter, klockor och där kunden kan prova, få pris och en länk till produkten direkt.

Annonsfunktioner med hjälp av AR trendar på Snapchat och riktar sig till främst e-handlare som säljer olika typer av produkter.

CRM-systemet och Marketing Automation-systemet HubSpot

HubSpot började som ett Marketing Automation-system och är nu även ett integrerat CRM. De har nu över 1000 appar som man kan använda i sin Marketplace. För mindre tech-företag är detta en stor chans till att integrera med en ledande plattform för att många fler användare ska testa just deras tjänst. HubSpot växer just nu dubbelt så snabbt som Salesforce. 47 procent år 2021 medan Salesforce växte 27 procent. HubSpot är dock inte ens 10 procent så stort som Salesforce. Om de fortsätter växa i denna fart har de en stor chans att bli en konkurrent till de stora Marketing Automation- och CRM-företagen.

Marketing Automation-strategi för mobiltelefonen

Glöm inte att göra en strategi för mobilen. Mer än 50 procent utgår från sin mobil idag. Skapa leads genom pushnotiser. Nurture your leads genom till exempel sms.

YouTube Shorts och shoppa direkt med live

YouTube fokuserar på tre nya funktioner. Short videos, sända live och shoppa direkt från en Short video.

  • De börjar med YouTube Shorts. Det vill säga videos som liknar händelser på Instagram och är cirka 15-60 sekunder långa. Detta kan hjälpa företag att skapa engagemang genom exempelvis en snabb produktlansering eller någon produkt som snart kommer in. Man kan till exempel göra snabb reklam för sitt content på sin vanliga YouTube-kanal.
  • Att titta på lives på YouTube tredubblades 2020-2021 och de vill skapa ännu fler resurser för hemsidan. Till exempel vill man att influencers enkelt ska kunna sända live tillsammans. Detta hjälper bland annat influencers att få fler följare, visa upp sig för nya tittare eller varumärken att sälja bättre.
  • Man jobbar även på att det så snabbt och smidigt som möjligt ska gå att köpa produkter på de nya Shorts videorna.

Metaverse 2022 satsar att nå framtidens webb

Facebooks användare pratar om deras försvinnande och deras byte av namn till Meta 2021. Sanningen är nog att de satsar större än någonsin på sitt Metaverse. Det är ett namn för Virtual and augmented intelligence. Man skulle kunna säga att år 2022 blir en testning för Meta då de satsar stort för att nå framtidens webb. Man bör därför ha koll på deras nyheter som de släpper 2022.

Något annat nytt som Facebook (Meta) satsar på är reels, vilket inte är så konstigt om man kollar på deras konkurrenter. Kvaliteten är kanske inte lika bra som Instagram reels eller TikTok, men med detta kommer även en stor nyhet för annonseringen i kanalen – nämligen reels för Paid Social och med det kommer minst tre nya annonsformat att släppas:

  • Stickers on Ads
  • Overlay Ads
  • Banner on Ads

    Hoppa på denna trend snabbt och våga lägga in en större budget!

Personalisera och engagera genom Marketing Automations

En kund förväntar sig att utskick ska vara personaliserade. Se din kund, följ deras mönster och erbjud dem det som de inte ens vet att de letar efter baserat på deras intressen. Följ upp deras köp. Det finns mängder med billiga och dyra Marketing Automation-system som kan hjälpa dig med detta. Ge kunden nytt content genom kampanjer med olika landningssidor. Gör quizzes eller polls och engagera dem. Visa dem din tacksamhet efter köpet, bekräfta dem.

TikTok

Våga prova TikTok eller Pinterest för era nästa kampanjer. De har många helt fantastiska tjänster och jättebra konverteringsmöjligheter.

Videos och storytelling

Tänk i videos när du ska marknadsföra din produkt eller när du sänder ut dina email-kampanjer/annonser. Skapa en historia till dina kunder.

Reward-klubbar med olika nivåer och bra erbjudanden

Reward-klubbar har många bra erbjudanden och olika nivåer för att du ska se dina kunder och deras köpbeteenden.

Vad kan vi på Ampilio göra för er?

Vi på Ampilio kan hjälpa dig att implementera alla dessa trender! Vi kan skapa storys för de nya formaten på Facebook Reels. Vi kan också hjälpa dig att sända YouTube Reels med en influencer. Eller varför inte hjälpa er att komma igång med att personalisera era mailutskick med hjälp av ett Marketing Automation-system? Vi kan påminna kunden vid rätt tillfälle att de letar efter just din produkt och just ditt företag. Låt oss bygga ditt varumärke genom att skapa varumärkeskännedom i Sverige eller utomlands.

Dela artikeln: