remarketing always on

Remarketing – Always on

Det här är andra delen av genomgången av vår Always On-modell, denna gång handlar det om remarketing.  Remarketing, eller retargeting som många kallar det, är när du annonserar mot användare som besökt din site. Användaren har alltså visat ett intresse för ert företag och era produkter och är därför väldigt relevant att synas för med …

Remarketing – Always on Läs mer »

algoritm-facebook

Facebook räckvidd efter nya algoritmen

Facebook hindrar publicister från att få organisk räckvidd – eller? I januari uppdaterades Facebooks algoritm, som kommer premiera personlig interaktion mellan användarna framför innehåll från företag eller andra offentliga profiler. Det medför olika konsekvenser för olika typer av Facebook-sidor. Enligt Zuckerberg själv kommer alla publicister som lyckas att skapa meningsfulla interaktioner mellan vänner inte drabbas av …

Facebook räckvidd efter nya algoritmen Läs mer »

sem

SEM som del av always on

Vi kommer här i bloggen gå igenom alla de delar som vi tycker är viktiga i en Always On-strategi. Denna vecka börjar vi med SEM. Så vad är SEM? SEM (Search Engine Marketing) är de betalda sökresultaten (annonser) som kommer upp när användaren söker på Google eller annan sökmotor. Dessa är märkta med annonsmärkning och ligger …

SEM som del av always on Läs mer »

Always on

Always on: Vikten av att titta bortom kampanjer

Marknadsföring har länge byggt på att man som annonsör gjort kampanjer, tidsbegränsade initiativ, oftast kring högtider eller andra specifika tidpunkter. Anledningen är ett arv från när man planerade dyra kampanjer på TV och i print innan de nuvarande digitala möjligheterna fanns. Nu kan man däremot som annonsör nå sina kunder i alla lägen. Dina kunder …

Always on: Vikten av att titta bortom kampanjer Läs mer »

sociala-medier-trender

Sociala medier trender 2018 – Och vad betyder de för mig?

Du kanske redan har googlat på vilka trender som gäller i sociala medier 2018 för att bygga din strategi inför året? I fall du har gjort det har du säkert sett att alla pratar om samma trender. Tre trender som alla verkar vara överens om är (live) video innehåll, messaging platforms med chatbots och influencer marketing. …

Sociala medier trender 2018 – Och vad betyder de för mig? Läs mer »

kontexten programmatic 1

Glöm inte bort kontexten i programmatisk annonsering

När programmatisk annonsering (automatiserade annonsköp genom en DSP) tog fart för några år sedan tog också användningen av användardata fart. Ofta såldes programmatic in som att man inte längre behövde betala premium-pris för att få visningar mot rätt person, utan man kunde använda data för att identifiera rätt person och köpa visningar mot den billigt. Frågan som fortfarande …

Glöm inte bort kontexten i programmatisk annonsering Läs mer »

adstxt

Kan ads.txt minska problemet med ad fraud inom programmatic?

Ad fraud inom programmatic är och har länge varit ett hett ämne i mediabranschen. Ett specifikt problem är att det finns säljande aktörer som erbjuder domäner som de egentligen inte har avtal med. Detta kallas “Domain Spoofing” och innebär att tvivelaktiga aktörer utger sig för att sälja en kvalitativ domän, men trafiken kommer egentligen från någon dålig …

Kan ads.txt minska problemet med ad fraud inom programmatic? Läs mer »

b2b-facebook

Duger facebook som marknadsföringskanal för b2b?

Som marknadsförare inom b2b branschen tycker du kanske att Facebook inte är viktigt. Det är ju bara privatpersoner som använder sociala nätverket. Men hur stor är skillnaden mellan ens privata digitala beteende och digitala beteenden på jobbet? Det finns en trend i våra digitala liv som kallas för “the blurring of personal and professional”. Det vill säga …

Duger facebook som marknadsföringskanal för b2b? Läs mer »

geografisk-styrning

Hur exakt är geografisk styrning av displayannonser?

Efter 10 år i branschen ställer jag mig fortfarande frågan, hur exakt är geotargeting? Hyperlocal är en term som trendar, men hur väl funkar det? Jag kommer inte besvara frågan här, men ska försöka reda ut begreppen och ge er fler frågor att ställa till alla som säger att de jobbar med geotargeting. Låt oss …

Hur exakt är geografisk styrning av displayannonser? Läs mer »

snapchat-logo

Snapchat – Är det en relevant kanal för mig?

Snapchat? Jaha, det är den där appen fjortisar använder för att ta selfies på tunnelbanan. Det är väl bara ett kortlivad fenomen som tonåringar använder. Eller?  Vi får inte underskatta kanalens användning och vilken potential det innebär att nå användarna när de snapar själva eller kollar på en av 10 miljarder videos* som kollas på …

Snapchat – Är det en relevant kanal för mig? Läs mer »