sociala-medier-trender

Sociala medier trender 2018 – Och vad betyder de för mig?

Du kanske redan har googlat på vilka trender som gäller i sociala medier 2018 för att bygga din strategi inför året? I fall du har gjort det har du säkert sett att alla pratar om samma trender. Tre trender som alla verkar vara överens om är (live) video innehåll, messaging platforms med chatbots och influencer marketing. …

Sociala medier trender 2018 – Och vad betyder de för mig? Läs mer »

kontexten programmatic 1

Glöm inte bort kontexten i programmatisk annonsering

När programmatisk annonsering (automatiserade annonsköp genom en DSP) tog fart för några år sedan tog också användningen av användardata fart. Ofta såldes programmatic in som att man inte längre behövde betala premium-pris för att få visningar mot rätt person, utan man kunde använda data för att identifiera rätt person och köpa visningar mot den billigt. Frågan som fortfarande …

Glöm inte bort kontexten i programmatisk annonsering Läs mer »

adstxt

Kan ads.txt minska problemet med ad fraud inom programmatic?

Ad fraud inom programmatic är och har länge varit ett hett ämne i mediabranschen. Ett specifikt problem är att det finns säljande aktörer som erbjuder domäner som de egentligen inte har avtal med. Detta kallas “Domain Spoofing” och innebär att tvivelaktiga aktörer utger sig för att sälja en kvalitativ domän, men trafiken kommer egentligen från någon dålig …

Kan ads.txt minska problemet med ad fraud inom programmatic? Läs mer »

b2b-facebook

Duger facebook som marknadsföringskanal för b2b?

Som marknadsförare inom b2b branschen tycker du kanske att Facebook inte är viktigt. Det är ju bara privatpersoner som använder sociala nätverket. Men hur stor är skillnaden mellan ens privata digitala beteende och digitala beteenden på jobbet? Det finns en trend i våra digitala liv som kallas för “the blurring of personal and professional”. Det vill säga …

Duger facebook som marknadsföringskanal för b2b? Läs mer »

geografisk-styrning

Hur exakt är geografisk styrning av displayannonser?

Efter 10 år i branschen ställer jag mig fortfarande frågan, hur exakt är geotargeting? Hyperlocal är en term som trendar, men hur väl funkar det? Jag kommer inte besvara frågan här, men ska försöka reda ut begreppen och ge er fler frågor att ställa till alla som säger att de jobbar med geotargeting. Låt oss …

Hur exakt är geografisk styrning av displayannonser? Läs mer »

snapchat-logo

Snapchat – Är det en relevant kanal för mig?

Snapchat? Jaha, det är den där appen fjortisar använder för att ta selfies på tunnelbanan. Det är väl bara ett kortlivad fenomen som tonåringar använder. Eller?  Vi får inte underskatta kanalens användning och vilken potential det innebär att nå användarna när de snapar själva eller kollar på en av 10 miljarder videos* som kollas på …

Snapchat – Är det en relevant kanal för mig? Läs mer »

programmatic ar 2020

Programmatic år 2020

Hur ser programmatic advertising ut år 2020? Den frågan fick jag av Resumé när de gjorde sin djupdykning i programmatic. Hela artikeln finns att läsa här, och hela serien i ämnet är läsvärd. Mina tankar om hur branschen ser ut år 2020 publicerar vi också här. Trenden att teknikbolagen driver branschen har vänt Fortfarande år 2017 var det …

Programmatic år 2020 Läs mer »