GA audit

Nyttjar du Analytics fulla potential


Har du rätt inställningar i Google Analytics? Spårar du allt som finns möjlighet till att spåra? Be din byrå göra en genomgång eller audit av dina Google Analytics inställningar – det kan göra skillnad för din försäljning!

Det första steget i konverteringsoptimering är att få bort alla buggar och slöa nedladdningstider som hindrar dina besökare att konvertera, men för att göra det måste du först och främst säkerställa att du faktiskt spårar vad du behöver för att göra den analysen. 

Snabb användarupplevelse

Det spelar ingen roll hur optimerad din webbsite är om du inte ger dina besökare snabba nedladdningstider. Analytics spårar sid- och skärminläsningstider automatiskt, men du kan också ställa in anpassad spårning med användartimer om du vill mäta inläsningstiden för vissa interaktioner eller spåra 404-sidor, det vill säga lista alla sidor som genererar felmeddelande för att få bort buggar.Allt om webbplatshastighet hittar du under fliken Beteende i Analytics. En undersida inte alla känner till är Hastighetsförslag som är kopplat till Google’s PageSpeed Insights.

Här kan du få PageSpeed tips på vad just du kan göra för att förbättra din webbsite’s användarupplevelse. Observera att det finns en flik för Desktop och en för Mobil här. Det är inte helt ovanligt att webbsiter är snabba i desktop men inte i mobilversionen. Ett vanligt förekommande exempel för sega siter är att man inte använder moderna bildformat som JPEG 2000, JPEG XR och WebP som ger bättre komprimering än PNG eller JPEG, som gör att nedladdningen går snabbare och ger minskad dataförbrukning.

Engagemang från mobil och desktop

Det är inte helt nytt att besökare faktiskt rör sig mellan olika devices, det vill säga att man till exempel är inne på en webbsite från mobilen och vid senare tillfälle från datorn. Men, förvånansvärt få spårar informationen och gör hemläxan att ta reda på hur dina besökare faktiskt rör sig mellan devices. Att göra antaganden kan vara förödande – era besökare kanske inte alls gör som ni tror.Aktivera funktionen User-ID gör du under Spårningsinformation, men tänk på att din privacy policy måste uppdateras så att dina besökare godkänner att UserID sparas i cookien.

Google Analytics

Jämför besökare mot lojala kunder

Med anpassade dimensioner kan du samla in och analysera data som Analytics inte spårar automatiskt. Till exempel kan du använda anpassade dimensioner när du vill definiera olika användartyper, som medlem och icke-medlem. Här finns oändliga möjligheter att kombinera Analytics-data med CRM-data (data från din kunddatabas) för att kunna segmentera ut dina kunder som är mest lojala för att kunna lägga fokus på “rätt” besökare.Anpassade dimensioner kan visas i anpassade rapporter, men de kan också användas som segment i standardrapporter, där du på ett enkelt sätt kan jämföra segment med data för alla besökare.

Utdrag från checklista

Det finns olika sätt att sätta upp spårning. Till exempel kan du hantera det med hjälp av Google Taggstyrning eller direkt på webbsiten. Be din byrå säkerställa hur din spårning är uppsatt och att du spårar allt som är möjligt att spåra utifrån ditt behov. Ställ frågor från checklistan ovan eller gå igenom punkterna själv i din Analytics.

  • Säkerställ att du har en orörd vy för “raw data” och en filtrerad vy
  • Exkludera intern trafik och alla träffar från kända botar och spindlar
  • Länka Analytics till Google Ads konto
  • Aktivera remarketing- och annonsrapporteringsfunktioner
  • Kanalgruppera köpt sök för branded och generic köpt sök
  • Länka Analytics till Search Console
  • Aktivera funktionen User-ID
  • Omvandla kampanjkälla/medium till gemener
  • Konfigurera inläsning av webbplatshastighet
  • Sätt upp och/eller säkerställ spårning för konverteringsmål
  • Säkerställ spårning för alla sidor och för mobil
  • Är spårningskod rätt uppsatt och ej duplicerad
  • Aktiverat spårning av 404-sidor

Vill du ha hjälp med en audit?

Vi kan hjälpa dig att gå igenom din Google Analytics, sätta upp de verktyg eller den spårning du saknar i Google Tag Manager för att säkerställa att du får all den data du behöver för att optimera din webbsite och öka din konvertering.

Dela artikeln: