Amazon märken

Öka trafik och konverteringar på dina produkter med Amazon märken

Du har en bra produkt, optimerat din produktbeskrivning och har fått fantastiska professionella foton tagna. Du kommer att göra succé på Amazon, eller hur? Inte så snabbt! Konkurrenterna där ute har sålt längre än dig och kan ha tagit några Amazon märken som ger dem ett uppsving.

Dessa små ikoner eller band över produkterna signalerar en mängd olika fördelar för kunden. Från att skapa en känsla av förtroende för kunden om produktens kvalité eller minska oro för leveranstider, märkena hjälper inte bara kunden utan också säljaren.

I det här inlägget kommer vi att gå igenom de olika Amazon märkena och hur de kan hjälpa dig att driva trafik till dina produktsidor och öka konverteringarna.

Vad är Amazon märken?

Amazon märken är små färgade band eller ikoner som visas både på SERP (sökmotors resultatsida) och på produktsidan.

amazon 1

Var visas Amazon märken?

Du kan hitta Amazon märken:

  • I det övre vänstra hörnet av produktbilder på både SERP och på produktsidan (för Amazon’s Choice, bästsäljare märke och enstaka specialmärken som Holiday Gift Guide).
  • Under stjärnbetyg på SERP och produktsidor. Beroende på vilken typ av märke det är, varierar den exakta platsen dessa visas på.
Amazon 2
  • Inom köp boxen, prenumerera & spara eller efter leverans av datum visas på produktsidan.
Amazon 3

I det här inlägget kommer vi att gå igenom följande märken:

  • Amazons Choice märke
  • Bästsäljare märke
  • Climate Pledge Friendly
  • Kuponger och rea
  • Prime & Fresh märke
  • Begränsat lager

Varför är Amazon märken viktiga?

Amazon märken är avgörande för att skapa en känsla av förtroende hos en kund. Ett av de största hindren som hindrar någon från att göra ett köp online är förtroende – hur kan en kund vara säker på vad de ser är vad de får? Amazon märken hjälper till för att göra kunden trygg och säker på vad den får. 

Det erbjuder inte bara kunden lättnad, då Amazon själva har gått igenom produkterna på marknadsplatsen och står bakom detta, de hjälper också produkter att sticka ut på sökresultatsidan, vilket i sin tur leder till klick till produktsidan.

Se bara hur lika alla produkter ser ut på den här skärmdumpen av SERP nedan:

Amazon 4
Många produkter för kunden att välja bland – hur ska du bestämma dig för vilken du ska välja?

Att ha ett extra band, box eller text under din produkt kan:

  • Signalera produkter som säljer bra (bästsäljare eller Amazons Choice märke)
  • Produkter linjerade med kundens värden (Climate Pledge Friendly Badge)
  • Uppmana kunderna att köpa genom begränsade erbjudanden eller lägre priser (kuponger, rabatter, erbjudande märken)
  • Skapa förtroende för en produkt eftersom den granskas av såväl Amazon som kunder (bästsäljare eller Amazons Choice märken och recensioner)

Eftersom du bara har några sekunder på dig att fånga en kunds uppmärksamhet innan de flyger förbi, är märken det som stoppar kunden från att scrolla vidare.

Amazons Choice märke

Amazons Choice märket är förmodligen det mest eftertraktade märket av dem alla. Det skapades ursprungligen 2015 för att matcha kunder med röstsökning på Amazons virtuella assistent Alexa med rätt produkt. Nu har omfattningen utökats och Amazons Choice märket är synligt på sökresultatsidan för alla kunder på både mobil och dator.

Amazon 14

När en kund är hemma och inser att de har slut på toalettpapper kan de helt enkelt säga ”Alexa, jag behöver toalettpapper”. Algoritmen tittar först på alla tidigare köp i den kategorin. Om det inte finns några, måste de föreslå en produkt. Produkten den väljer är den med Amazons Choice märket.

Vad betyder Amazons Choice?

En Amazons Choice produkt bestäms av den bästa möjliga matchningen för ett visst sökord. Den ska ha höga betyg, bra recensioner, ett rimligt pris, omedelbar leverans tillgänglighet och komma från en professionell och pålitlig säljare. Från kundsidan betyder Amazons Choice samma sak: det är en högkvalitativ produkt till ett bra pris, granskad av andra köpare såväl som Amazon själv.

Amazons främsta prioritet har alltid varit kunden. Den vill se till att de får ut det mesta av sin upplevelse på webbplatsen så att det blir en återkommande kund. För att göra detta analyserar de alla aspekter som nämns ovan (pris, säljarens rykte, frakt och recensioner) och väljer den produkt som bäst matchar det vi söker efter. De gör sitt bästa här för att matcha kundens önskan med rätt produkt.

Om du har turen att få Amazons Choice märket kan du räkna med ökad trafik och en ökning av din produkts konverteringar.

Hur får man Amazons Choice märke?

En Amazons Choice produkt måste vara en produkt som:

  • Matchar det exakta sökordet (vi vill inte att icke relaterade produkter dyker upp)
  • Är berättigad till Prime frakt (produkter utan Prime frakt kvalificerar inte)
  • Konverterar för sökordet (massor av frekventa försäljningar betyder att produkten är populär och går bra. Att kunder väljer just den produkten för att matcha det de skrev in i sökningen)
  • Har många positiva recensioner (Amazon vill hålla kunden nöjd och bra recensioner speglar det)

Produkterna nedan har Amazons Choice märken för olika sökfraser. Som du kan se är varje sökfras något annorlunda – ibland specifikt för ett visst märke och material.

Om du är så specifik som möjligt om din produkt och de sökfraser som en kund kan använda för att hitta den, har du större chans att få märket för just den sökningen.

Amazon 5

Amazon bästsäljare märke

Amazons bästsäljare märke, liksom Amazons Choice märket, visas i produktens övre vänstra hörn på sökresultatsidan i form av en orange bandikon.

Amazon 15

Bästsäljare märket kan verka som Amazons Choice märket, men det är det inte. Bästsäljare märket kan ändras från produkt till produkt varje timme eftersom det faktiskt är A9 algoritmen som utför produkt BSR (bästsäljare rang) uppdateringen. Detta är på grund av att allt beror på hastigheten av försäljningen. Vilken produkt som säljer mest i en kategori per timme, får märket bästsäljare.

Vilka är fördelarna med Amazons bästsäljare märke?

Det bästa med att bli krönt som timmens bästsäljare är att Amazon placerar din produkt högst upp i sökresultaten. Din produkt kan till och med visas för kunder som använder en annan eller icke relaterad sökterm som passar inom samma kategori.

Som bästsäljare får du även förstklassiga butiksytor på hemsidan.

Hur blir du en bästsäljare?

Medan Amazons val beror på tidigare försäljning och recensioner, kan bästsäljare märket uppnås med noggrann och strategisk planering.

  • Optimera din produktsida med rätt sökord (det betyder titel, beskrivning och söktermer för backend)
  • Välj rätt kategori för din produkt (vissa säljare väljer icke relaterade kategorier eftersom det är mindre konkurrens. Detta kan ha en negativ effekt på din konverteringsfrekvens eftersom kunderna kommer att se att din produkt inte är vad de letade efter)
  • Få din reklam rätt (PPC kampanjer kan hjälpa till att öka försäljningen och rankas eftersom Amazon reserverar den översta delen av SERP för sponsrade produkter)
  • Prissätt din produkt på ett lämpligt sätt (håll ett öga på vad konkurrenterna erbjuder så att du kan erbjuda ett rimligt pris)

Vissa produktkategorier är mycket mer konkurrenskraftiga än andra så det är viktigt att ha det i åtanke när man arbetar mot detta mål. Om du fokuserar på att tillhandahålla en produkt av god kvalité som håller kunderna nöjda kommer du att göra Amazon glad. Om Amazon är nöjd kommer det att belöna dig.

Amazons Climate Pledge Friendly märke

Amazon börjar äntligen göra åtgärder mot klimatförändringarna. År 2019 åtog de sig att vara koldioxidfritt år 2040, tio år tidigare än planerat enligt Parisavtalet.

Vad är Amazons Climate Pledge Friendly märke?

Amazon Climate Pledge Friendly märke är en grön logotyp bredvid ett litet timglas med vingar som visas under vissa produkter som passar in i Amazons kvalificerade certifieringar.

Climate Pledge Friendly märket gör det lättare för kunderna att hitta och köpa produkter som överensstämmer med deras värderingar: hållbar, etisk, rättvis handel med mera.

Climate Pledge Friendly

Hur hjälper märket Climate Pledge Friendly dig att sticka ut?

Den gröna logotypen med timglaset visas inte under varje produkt. Om din produkt är en av de enda i sin kategori som har det här märket kommer folk att märka det. Eftersom det är en relativt ny funktion kanske de vill lära sig mer om vad det är.

Från sökresultatsida kan du hovra över för att se certifieringen. Ju mer information kunden har från SERP, desto mer sannolikt kommer de att veta om de vill klicka igenom för att se mer information på produktsidan.

Amazon 6

När en kund inser att en produkt eller ett varumärke är mer medvetet än andra, skiljer det dem åt. Om kunden redan delar dessa värden är det en vinst för dem. Om en kund inte medvetet vill köpa mer hållbara produkter, kommer åtminstone det gröna märket att uppmärksamma dem och de kan börja tänka på att ändra hur de köper produkter.

På vissa sökresultat har Amazon till och med börjat föreslå produkter i kategorin Climate Pledge Friendly. Detta är ännu en chans att sticka ut bland produkter som inte har några gröna certifieringar.

Amazon 7

Amazons tidsbegränsade erbjudanden, kuponger och lågt lagersaldo

Amazons kuponger och tidsbegränsade erbjudanden är ännu ett sätt att locka kunder från sökresultat sidan. Kupong märkena visas i en neongrön färg och erbjuder antingen ett procentvärde eller rabatterat monetärt värde.

Den tidsbegränsade affären är en vinröd rektangel. Båda märkena visas under produktpriset.

Lagermärket är en liten vinröd text som visas under leveransdetaljer och visar att lagret håller på att ta slut på en produkt.

Amazon 8
Amazon 9

Kuponger på Amazon

Kunder älskar att känna att de får en bra affär. Är det inte alltid en bra känsla att du får något speciellt (vanligtvis dyrare) till rabatterat pris? Det finns en känsla av tillfredsställelse som får en kund att känna att de tjänar pengar.

På en marknad där alla produkter är lika och säljer för samma pris, kan vissa märken höja priset och erbjuda en kupong. Priset med kupongen slutar fortfarande vara detsamma som de andra produkterna. Den enda skillnaden är att produkten nu har kupongen.

Bara kupongens utseende bland produkter som har samma pris kan få kunden att känna att de får en bättre affär. Detta är en enkel teknik som gör att din produkt verkar mer värdefull.

Begränsad tid erbjudanden

Den lilla vinröda rektangeln med texten ”begränsad tid” är ett kraftfullt psykologiskt verktyg som skapar brådska. Eftersom att alla produkter inte har detta märket ger det känslan att det är speciellt. Indikationen på att det känns brådskande ges eftersom affären inte kommer att finnas för alltid. Tanken bakom är att få kunden att agera.

Lågt lagersaldo

Amazon 10

Denna lilla text har en stor övertalnings kraft. När du ser att det bara finns några få produkter kvar av något, börjar tankeverksamheten i ditt huvud jobba på högvarv. Hur kommer det sig att det är så få kvar? Betyder det att det är bättre än de andra? Folk måste gilla det!

Texten att det finns få produkter kvar skapar knapphet och brådska – det finns bara några få kvar! Det lilla i slutet som uppmuntrar kunder att beställa snart, kan vara den push de behöver för att agera nu innan det är för sent. När du får en kund att tänka på andra kunder är detta en form av socialt bevis. De tror att andra kunder som köper det gör det till en bra produkt.

Amazon Prime & Fresh

Amazons betalda medlemskap Prime erbjuder en mängd fördelar för kunden. Den största är gratis 2-dagars frakt, det gör dem i huvudsak till VIP. Amazon Fresh som är tillgängligt för Prime kunder i vissa regioner erbjuder snabb och gratis matleverans. Amazon Prime och Amazon Fresh märkena sticker ut direkt för Prime medlemmar eftersom de redan har koll på fördelarna.

Kundfördelar med Amazon Prime

Amazon 16
Amazon 11
Amazon 12

Vad får kunden som Prime medlem? För endast $12,99/månad får de:

  • Gratis 2-dagars (eller mindre) leverans
  • Gratis leverans samma dag (vid utvalda postnummer)
  • Gratis 2-timmars leverans på beställningar i livsmedelsbutiker över $35 (Amazon Fresh)
  • Gratis 2-timmars leverans från Whole Foods Market på beställningar över $35
  • Tillgång till Amazons streamingtjänst.

För en kund som inte har Prime visas märket framträdande under produktpriset på sökresultatsidan tillsammans med datumet för tidigaste leverans. Detta fascinerar dem om vad Prime är och hur det är möjligt att få en produkt så snabbt.

Ett av de största hindren för en kund som handlar online är väntetiden. Amazon har revolutionerat näthandeln genom att ta itu med just denna fråga. Amazon vill att kunden ska veta att om de handlar på nätet kan de få produkter snabbare än de trodde. Det är ett stort plus som många e-handelsbutiker inte kan konkurrera med.

Säljarens fördelar med Prime

Prime är inte bara bra för kunden, det ökar dina möjligheter som säljare också. Att få din produkt verifierad av Amazon och att få Prime märket fungerar till din fördel eftersom:

  • Prime produkter får en högre ranking i sökningen än produkter som inte har Prime (detta matar in i Amazons nöjda kundmodell, snabb leverans är en gladare kund)
  • Din produkt filtreras inte bort. Många kunder har blivit så vana vid 2-dagars frakt att de inte accepterar något mindre, för varför skulle de göra det?
Amazon 13

Att få din produkt uppfylld av Amazon (FBA) är en av de bästa sakerna du kan göra för ditt företag. Dina produkter sticker ut för kunderna och signalerar den kvalité och effektivitet som Amazon står bakom.

Summering

Märken på Amazon är ett bra sätt att uppmärksamma kunden på din produkt. Även om vissa är lättare att få än andra, har de alla sina egna fördelar.

  • Amazons Choice märke och bästsäljare märke driver trafik till dina varor eftersom de har granskats av både Amazon och andra kunder.
  • Climate Pledge Friendly är ett sätt för varumärken att positionera sina produkter och rikta in kunder som delar deras värderingar.
  • Kuponger och erbjudanden skapar knapphet och brådska som uppmuntrar till snabba åtgärder.
  • Fraktmärken gör online shopping enkelt och snabb, kunderna älskar snabb frakt och de gillar det ännu bättre när det är gratis.

Wayne Smith, Ampilio’s affärsområdeschef Amazon

Låter detta krångligt? Vi erbjuder full service så att du kan göra din försäljningsresa enkel på Amazon!

Dela artikeln: