Här kan du läsa 5 tips som gör att du får bättre möjligheter att växa ditt konto på Instagram. Det kommer vara olika svårt beroende på vilken produkt eller tjänst du erbjuder. Instagram är ett väldigt visuellt medium, så att du har tilltalande och intressant visuellt content är en viktig grund för att du ska kunna utnyttja kanalens styrkor. Förutom det är dessa saker viktiga:
1. Gör ditt namn sökoptimerat
Att optimera för sök (SEO) är relevant även på Instagram, och ditt namn på Instagram är en viktig del av det. Se därför till att nämna dina viktigaste sökord i ditt namn. På så sätt kommer du komma upp i Instagrams sökfunktion när någon söker på ordet. Dessutom indexeras din profil av sökmotorer utanför Instagram, så ett bra namn kan ge trafik från Google till din Instagram-profil. Ditt namn kan bara innehålla 30 tecken, så se till att det utnyttjar dessa 30 tecken på bästa sätt.
2. Skriv relevant text med Call-to-Action
- Första steget är förstås att ha bilder och videos som väcker intresse och lockar användare att läsa din text. När det väl händer är det viktigt att ha en text som håller kvar användaren och skapar en relation med hen. Var inte rädd för att skriva personligt och visa att du är engagerad, här har du möjlighet att skapa lojalitet hos dina besökare.
- Se också till att du hjälper den som läser att ta nästa steg och uppmana dem med en Call-to-Action. Be dem kommentera, följa, läsa mer eller liknande när du har deras uppmärksamhet.
3. Mixa storleken på hashtags
- Hashtags beskriver ditt innehåll och hjälper användare att hitta det. Det är därför viktigt att använda dem rätt. Vanligaste är att man använder de mest populära hashtaggarna inom sin nisch, men det gör att du konkurrerar med väldigt många andra på dessa taggar. För att få maximal räckvidd bör man använda taggar med olika storlek, från mycket små och nischade, till de allra största. På så sätt kan du vara mer ensam på de mindre hashtaggarna men ändå ha möjlighet att fånga användare som söker på de största.
- Jobbar du till exempel med mode så är här exempel på storlekar på några hashtaggar:
- #fashion – 799 miljoner inlägg
- #fashionista – 100 miljoner inlägg
- #fashionable – 34 miljoner inlägg
- #fashionstatement – 1,3 miljoner inlägg
- #fashionjeans – 92 tusen inlägg
- #fashiontshirt – 48 tusen inlägg
4. Rotera de hashtags du använder
- Du kan använda upp till 30 hashtags, jag kommer inte rekommendera antalet du bör använda då det finns många olika teorier om det. Personligen tycker jag att det ser dåligt ut i posten om man använder för många.
- I och med att du inte kan använda alla hashtaggar som kan vara relevanta för ditt innehåll i varje post, så bör du rotera mellan taggar i olika inlägg. Det gör att du kan fånga upp personer som är intresserade av olika taggar med ungefär samma innehåll.
5. Engagera dig i ämnet
- Ingen kan säga exakt hur Instagrams algoritmer fungerar, men det är givet att de premierar interaktioner mellan användare. Det är därför viktigt att du interagerar med andra användare som är relevanta inom din nisch. In och kommentera och likea poster och interagera på det sätt som stories tillåter. Förhoppningsvis så kommer andra konton svara och interagera med dig, vilket skapar attention för ditt konto.
- Det är viktigt att du inte bara sprider ut engagemang på måfå utan att du kan stå för det du kommunicerar även på detta sätt. Du vill inte ge en like på något som talar mot vad du själv står för eller gör, det kommer att uppfattas oseriöst. Det är därför svårt att automatisera detta även om det finns tjänster som kan göra det på marknaden.
Det finns som vanligt inga genvägar till snabb succé, men med engagemang och bra innehåll kommer du att växa din publik på Instagram. Vi hjälper dig gärna med tips och råd!