På en minuts läsning kommer ni bli uppdaterade på vad som trendar inom digital marknadsföring och vad ni bör ha koll på i alla fall det första halvåret av 2022. I artikeln tar vi bland annat upp: Vad har Google börjat med? Driver du en e-commerce då måste du prova Snapchats nya AR-funktioner där man kan testa till exempel armbandet på sin arm. Eller varför inte prova YouTubes Short videos för att göra snabb reklam för dina produkter eller sända lives som företag med en influencer.
Ska ni se över era kundresor? Då bör ni ta er en titt på Marketing Automation systemet Hubspot som även är ett integrerat CRM-system. Hubspot har växt 47 procent sedan år 2021. Att börja med att personalisera dina kampanjer är ett måste och glöm inte att sätta strategier för Marketing Automation för mobilen med pushnotiser och sms.
Google bjuder på nya format för deras Ads. Med det nya formatet Performance Max används Googles kraftfulla AI och maskininlärning för att höja effekten och kvaliteten genom hela Googles ekosystem. Fler spännande nyheter är pilotprojektet för att testa emojis som kännetecknar brands. Även Meta (Facebook) utvecklar kommande format för deras annonsering genom reels.
Google provar sig fram och kör nya annonsformat.
Performance Max annonser
Det här är en ny målbaserad kampanjtyp där man kan använda sig av Google Ads alla olika format i en kampanj. Ett komplement till dina sökord baserade sökkampanjer för att hitta konverterade kunder i alla Googles kanaler såsom YouTube, Display, Sök, Gmail, Maps och Förslag. Här kan du förbättra ditt resultat utifrån konverteringsmålen du anger. Den byggs på automation och Google Audience Signals för att stärka målgruppen och få ett snabbare resultat och konvertering. Det är viktigt att veta vad man vill med sin annons. Är det till exempel att man ska driva mer trafik till hemsidan så är det ett mål med kampanjen.
I och med att man använder Google Audience Signals är det lättare för Google att träffa den exakta målgruppen man letar efter till sin kampanj. Även här är en otrolig viktig punkt att känna sina kunder, veta vem det är som handlar eller söker just dina tjänster. Bygg därför vidare på dina Buyer Personas för att lyckas ännu bättre med dina Performance Max Ads.
Google testar även att köra punktlistor i RSA, responsiva sökannonser, och experimentera med Favicons som är sajtikoner som ska representerar en webbsida i Google Ads. Just nu är det utvalda företag som får prova och för er kännedom är det förbjudet att själv använda dessa i Ads kampanjer. Det är därmed Google själv som lägger till dem för att testa sig fram. Uber Eats har till exempel en pizza som sin favicon som representerar deras tjänst. Att faviconen syns direkt i sökfältet skapar en igenkänning och ger därmed en förbättrad klickfrekvens för företag med hjälp av en den välkända ikonen. Se annonsen nedan.
Snapchat lägger till annonsfunktioner med hjälp av AR, Augmented Reality, till främst e-handlare. Denna funktion är väldigt bra för produktområden såsom solglasögon, Beauty-produkter, klockor och där kunden kan prova, få pris och en länk till produkten direkt.
HubSpot började som ett Marketing Automation-system och är nu även ett integrerat CRM. De har nu över 1000 appar som man kan använda i sin Marketplace. För mindre tech-företag är detta en stor chans till att integrera med en ledande plattform för att många fler användare ska testa just deras tjänst. HubSpot växer just nu dubbelt så snabbt som Salesforce. 47 procent år 2021 medan Salesforce växte 27 procent. HubSpot är dock inte ens 10 procent så stort som Salesforce. Om de fortsätter växa i denna fart har de en stor chans att bli en konkurrent till de stora Marketing Automation- och CRM-företagen.
Glöm inte att göra en strategi för mobilen. Mer än 50 procent utgår från sin mobil idag. Skapa leads genom pushnotiser. Nurture your leads genom till exempel sms.
YouTube fokuserar på tre nya funktioner. Short videos, sända live och shoppa direkt från en Short video.
Facebooks användare pratar om deras försvinnande och deras byte av namn till Meta 2021. Sanningen är nog att de satsar större än någonsin på sitt Metaverse. Det är ett namn för Virtual and augmented intelligence. Man skulle kunna säga att år 2022 blir en testning för Meta då de satsar stort för att nå framtidens webb. Man bör därför ha koll på deras nyheter som de släpper 2022.
Något annat nytt som Facebook (Meta) satsar på är reels, vilket inte är så konstigt om man kollar på deras konkurrenter. Kvaliteten är kanske inte lika bra som Instagram reels eller TikTok, men med detta kommer även en stor nyhet för annonseringen i kanalen – nämligen reels för Paid Social och med det kommer minst tre nya annonsformat att släppas:
En kund förväntar sig att utskick ska vara personaliserade. Se din kund, följ deras mönster och erbjud dem det som de inte ens vet att de letar efter baserat på deras intressen. Följ upp deras köp. Det finns mängder med billiga och dyra Marketing Automation-system som kan hjälpa dig med detta. Ge kunden nytt content genom kampanjer med olika landningssidor. Gör quizzes eller polls och engagera dem. Visa dem din tacksamhet efter köpet, bekräfta dem.
Våga prova TikTok eller Pinterest för era nästa kampanjer. De har många helt fantastiska tjänster och jättebra konverteringsmöjligheter.
Tänk i videos när du ska marknadsföra din produkt eller när du sänder ut dina email-kampanjer/annonser. Skapa en historia till dina kunder.
Reward-klubbar har många bra erbjudanden och olika nivåer för att du ska se dina kunder och deras köpbeteenden.
Vi på Ampilio kan hjälpa dig att implementera alla dessa trender! Vi kan skapa storys för de nya formaten på Facebook Reels. Vi kan också hjälpa dig att sända YouTube Reels med en influencer. Eller varför inte hjälpa er att komma igång med att personalisera era mailutskick med hjälp av ett Marketing Automation-system? Vi kan påminna kunden vid rätt tillfälle att de letar efter just din produkt och just ditt företag. Låt oss bygga ditt varumärke genom att skapa varumärkeskännedom i Sverige eller utomlands.