Nedan listar vi våra bästa tips för att lyckas med din sökmotoroptimering.
Det viktigaste steget vid en sökmotoroptimering är att göra en grundläggande sökordsanalys. Det betyder att du identifierar din målgrupps potentiella sökord eller fraser som används när dem söker efter din typ av innehåll eller tjänster.
Några av de vanligaste anledningarna till att kunder inte hittar fram till en webbsida är för att de använder sökord som inte används på själva webbplatsen. För att ta reda på vilka sökord som är relevanta finns det flera olika webbsidor. Bland annat Ahrefs och i Google Analytics under Search Console. Där kan du enkelt se vilka sökord du själv rankar på och vilka sökord som dina konkurrenter rankar på.
Sökrobotar har en tendens att tycka om webbplatser som laddar snabbt och har god användarupplevelse. För att förbättra din webbplats hastighet finns det några tips som du kan göra. Du kan bland annat optimera dina bilder, minska filstorlekar samt minska antalet plugin eller script.
Att göra webbsidan mobilanpassad är viktigt eftersom Google rankar webbsidor enligt ”mobile first indexing”, vilket innebär att Google sorterar bort dig ifall du inte har en mobilanpassad webbsida.
Att skapa relevant innehåll är nyckeln för att locka nya besökare och få dem att stanna kvar på din webbplats. Skapa högkvalitativt innehåll som svarar på vanliga frågor, löser problem och ger läsarna värdefulla tips för att sökrobotarna ska belöna och tycka om din webbsida.
En typ av högkvalitativt och relevant innehåll är tidlösa artiklar och blogginlägg som även kallas för ”evergreen content”. Det är sådana artiklar som denna som handlar om tips och guider och som inte har något specifikt utgångsdatum. Sidor som stannar länge rankas högt av Google och ses därmed som relevanta.
Läs några av våra tidlösa artiklar här.
Det fjärde tipset för att lyckas med sökmotoroptimeringen handlar om att infoga ditt sökord på rätt ställen på ett naturligt sätt. Det ska inte överanvändas och kännas tjatigt. En tumregel att gå efter är att få med sökordet i:
Använd ordet i en strukturerad text för att hjälpa sökmotorerna att förstå din webbplats bättre.
Ytterligare en viktig faktor är att bygga kvalitetslänkar. Både interna länkar på din egen webbplats och externa länkar till och från andra webbplatser. Detta är en mycket viktig faktor för att ranka högt bland sökmotorer.
Interna länkar inom din egna webbsida är bra för att hålla besökarna kvar på din webbsida och ökar besökstiden på webbsidan.
Externa länkar väger tyngst för sökmotoroptimeringen och allra helst ska det vara länkar från andra webbplatser som har hög auktoritet i din bransch.
Vi på Ampilio arbetar mycket med SEO med de flesta av våra kunder och har lång erfarenhet av att hjälpa kunder att hitta de rätta och specifika sökorden genom en grundläggande sökordsanalys. Vi har koll på dina konkurrenter och kan komma med skräddarsydda lösningar över hur din webbsida ska komma högre upp i rankingen.
Kontakta oss så berättar vi mer!