copywriting

Så lyckas du med texter till din hemsida och sociala medier – 12 tips

12 tips för hur du lyckas med dina texter på din hemsida och sociala medier 

Att ha en bra kommunikation med sina kunder är A och O för att överleva. Idag sker allt mer av företags skriftliga kommunikation online, antingen på en hemsida eller på sociala medier. För att lyckas med din kommunikation online har vi samlat 12 tips på hur du når framgång med ditt företags texter på hemsida och sociala medier. 

Webben

  1. Det viktigaste först

Det viktigaste i varje text måste placeras först. När dina kunder dina texter på webben läser de inte allt. De letar efter det som är intressant för just dem. Så börja inte med bakgrunden utan kom till saken på en gång och ta bakgrunden i slutet istället, om den är nödvändig. 

  1. Håll det kort, koncist och enkelt

När dina kunder läser online vill de läsa korta texter med enkelt språk och relevant fakta. Allt du vill säga behöver presenteras för dina läsare så kort, koncist och enkelt som det bara går. Undvik långa ord och facktermer som endast en liten del av dina läsare kommer att förstå.

Ett enkelt sätt att se vilken svårighetsgrad din text har är att kopiera in den på lix.se. 

  1. Varje sida ska fungera för sig själv

När man skriver för webben är det viktigt att tänka på att varje sida ska fungera för sig själv. När vi söker efter information på nätet är det sällan vi hamnar direkt in på hemsidans startsida. Därför måste alla dina sidor innehålla den information som dina läsare behöver, utan att skriva samma sak på varje sida.  

  1. Skriv för dina läsare

Det är viktigt att du tänker på vem din läsare är och anpassar dina texter efter det när du skriver. Är de vana läsare, eller är de mindre vana? Vilket typ av språk använder de? Vad är viktigt och intresserar dem? Glöm inte bort att din text ska kunna läsas så många som möjligt, så anpassa inte för mycket.

  1. Rubrikerna är viktiga

Rubriken är det viktigaste elementet i hela din text, den ska nämligen förklara vad texten handlar utan att berätta allt. Med en rubrik vill du berätta tillräckligt mycket för att locka läsaren till att läsa vidare. Använd även informativa mellanrubriker för att göra texten lättöverskådlig för dina läsare.

  1. Använd faktarutor

Faktarutor används med fördel om man har viktig eller grundläggande fakta som man tydligt vill presentera. Faktarutan bör placeras högt upp i texten då den drar till sig läsarnas blickar. Så har du några viktiga siffror eller årtal som du vill presentera tydligt placeras de med fördel i en faktaruta. 

  1. Punktlistor förtydligar

Punktlistor hjälper till att förtydliga och lyfta fram information i din text. Att använda en punktlista ger även läsarna en ny ingång till texten och fångar deras blick. Viktigt att komma ihåg är att inte överanvända punktlistor eller använda för många punkter i varje lista. Mellan fem till sju punkter burkar anses vara en lagom lång punktlista.

  1. Skriv tydliga länkar

Om du använder dig av länkar i din text måste du tydligt skriva vart länken leder i länkningen. Exempelvis så är en bra länk Läs mer under Marknadsföringsbyrå och inte bara Läs mer. Viktig är också att alla länkar som leder till samma sida har samma beskrivning i länken. Har du många länkar i en text bör du även lägga dem utanför texten utan att placera de för nära varandra.

  1. Bilder behöver textas

Bilder används ofta i texter för att göra dem luftigare eller för att förtydliga något, därför behöver de även textas med en så kallad alt-text. Alt-textens funktion är att förklara vad som bilden visar för de som använder sig av skärmläsare. Att ha alt-texter är även bra för din synlighet på sökmotorer.

  1. SEO

SEO, eller sökmotoroptimering, används för att få din hemsida högre upp i Googles och andra sökmotorers sökträffar när de söker efter din verksamhet. Genom att inkludera de sökord som dina kunder söker efter i dina texter kommer din hemsida hamna högre upp i sökresultaten. Självklart finns det fler saker du kan göra för att sökmotoroptimera din hemsida men följer du de tidigare tipsen här så är du en bra bit på vägen.

Sociala medier

I sociala medier gäller i princip samma saker som när du ska skriva för webben men det finns två saker som är extra viktiga att tänka på.

  1.  Ha ett avslappnat och personligt språk

Språket i sociala medier kännetecknas av att det är avslappnat och personligt. Att använda personliga pronomen som jag, du och vi bygger en personlig relation med dina följare och kommer att locka till sig ännu fler i längden.

  1.  Fortsätt vara korrekt, kort och enkel

Även om du ska ha ett avslappnat och personligt språk behöver det fortfarande vara korrekt kort och enkelt. Du bör undvika förkortningar som är ovanliga, ironi och andra språkliga val som riskeras att missförstås. Även allt för svåra ord bör även de undvikas. Glöm inte heller att vara tydlig med vem eller vad du vill lyfta fram i din text.

Kajsa Sundberg
Kajsa Sundberg

Jag studerar Medier Kommunikation och PR vid Örebro Universitet. Jag har haft 4 veckors praktik hos Ampilio under min fjärde termin på universitetet.