Amazon Ampilio

Sälj mer på Amazon – hur man skapar förstklassiga annonser

Amazon är en av de stora aktörerna för återförsäljare som vill sälja online. Det finns mycket konkurrens där ute, så det är viktigt att veta hur man skapar felfria annonser. Om du gör detta kommer du att få en chans för att få Amazons köpbox och öka din totala försäljning.

Så varför borde du ha optimerade annonser som går i linje med Amazons regler? 

Med så många faktorer som du inte kan kontrollera är det viktigt att du gör allt du kan för att få dina annonser att sticka ut. Att optimera dina annonser kommer att ha många fördelar som att öka din CTR (Click Through Rate – klickfrekvens), sökbarhet och CR (Conversion Rate – konverteringsfrekvens).

Det finns ett antal faktorer som du kan få rätt på och vi är här för att ge dig verktygen för att göra det. I den här artikeln kommer vi att gå igenom saker som titlar, bilder, kundrecensioner och mer. Vi kommer också att gå igenom andra aspekter av dina annonser, som att få dem att fungera med Amazons SEO (Search Engine Optimisation – sökmotoroptimering) och hur du bäst hanterar ditt lager. Låt oss börja!

Skapa produkttitlar som konverterar

Titlarna på dina annonser har två huvudsakliga syften, de hjälper människor att hitta dina produkter och de uppmuntrar dem att klicka för att få veta mer. Det är en av de första sakerna med dina annonser som kunder kommer att ta del av när de surfar på Amazon och en av de viktigaste sakerna att få rätt på. En bra produkttitel hjälper inte bara ditt varumärke, utan förbättrar också försäljningen genom att hjälpa kunder att hitta din produkt med relevanta sökningar.

När du skriver en titel finns det riktlinjer du bör vara medveten om, samt strategier för optimering. Låt oss börja med riktlinjerna.

Amazons riktlinjer för titlar 

Titelns längd är den viktigaste, den får inte vara längre än 200 tecken. Amazon säger uttryckligen att alla produkter med titlar som är längre än detta kommer att hamna i skymundan i sökresultaten. Detta är för att förhindra att människor skapar artificiellt långa titlar i ett försök att rankas i fler sökresultat. Det är också viktigt att förstå Amazons mål, de vill att din titel ska ”hjälpa kunden att förstå produkten”.

Det finns ytterligare några riktlinjer du bör vara medveten om:

  • Använd en stor bokstav i början av varje ord, men använd inte stora bokstäver i hela ordet. Undantaget från detta är ord som ”och”, ”för”, ”the”, ”an” och ”in”. Dessa ord ska vara med små bokstäver.
  • Använd siffror, inte ord (dvs 5 istället för fem).
  • Om produkten är en förpackning, ange hur många artiklar som finns i förpackningen.
  • Skriv ut ord som ”centimeter” snarare än att förkorta dem.
  • Inkludera storlek och färg om det är relevant och/eller om produkten finns i flera storlekar eller färgalternativ.

Var försiktig så att du inte inkluderar dessa saker:

  • Specialtecken (”!”, ”?” Etc). Detta inkluderar ”&”. Du bör skriva detta med små bokstäver (dvs ”och”).
  • Pris.
  • Kvantitet (om det inte är relevant, som ett paket strumpor).
  • Information om dig.
  • Reklamfraser (”försäljning”, ”erbjudande”, ”gratis frakt”, etc.).
  • Subjektiv kommentar (dvs. ”bästsäljare”).

Hur du optimerar dina titlar

Du bör inkludera ett antal element i dina titlar för att optimera dem för Amazon, vanligtvis i denna ordning:

1. Varumärke – i de flesta fall bör detta vara den första delen av din titel.

2. Nyckelord – nyckelord är avgörande eftersom de beskriver vad din produkt gör samt ger kontext till användarens sökning.

3. Modellnummer och andra beskrivande element (variationer på färg, kvantitet eller storlek) – detta hjälper kunderna att jämföra produkter.

Genom att använda ett tredjepartsverktyg som www.Egrow.io kan du ta den information du redan har i ditt produktflöde och ordna om den i den ordning som behövs.

Hur ser bra titlar ut?

Låt oss först börja med ett exempel på en produkttitel som försöker göra för mycket:

Blir du också trött på att bara försöka läsa den? Även om denna titel har termer som ”Silicone Kitchen Utensils” för att hjälpa den för att den ska synas mer, kan den dra nytta av viss optimering.

Här är ett exempel på en bättre titel för en liknande produkt:

Denna produkt har en kortfattad produkttitel med alla nödvändiga detaljer, för att visas i relevanta produktsökningarna. De kunde förmedla att många verktyg ingår genom att bara använda ordet ”set” istället för att lista upp varje enskilt verktyg.

Den rekommenderade längden för en produkttitel är mindre än 80 tecken, även om Amazon tillåter upp till 200. Enligt Amazon gör titlar med mindre än 80 tecken det lättare för kunderna att hitta och i slutändan köpa din vara. Säljare med otillräckliga produkttitlar kan hitta sina varor i skymundan. Amazon ger också rekommendationer om struktur på titel uppdelad efter kategori.

Låt oss titta på kläder. Om du säljer kläder kommer du att upptäcka att den har den mest snäva rekommendation på formatet:

  • Kläder till föräldrar, produkttitel: Varumärke + avdelning och/eller storlek + produktnamn 

Exempel: Nike, löparskor för män, Rosherun.

  • Produkttitel för barn: Varumärke + avdelning och/eller storlek + produktnamn + storlek + färg Exempel: Nike, löparskor för pojkar, Rosherun, 9 M UK, grå.

Att inkludera ditt varumärke först i dina produkttitlar hjälper till med varumärkesmedvetenhet bland kunder.

Låt dina bilder tala för sig själva

När köparen landar på produktsidan kommer bilderna att göra det mesta av försäljningen. Men precis som de andra elementen har Amazon några riktlinjer du måste följa.

Krav på bild på Amazon

Några punkter att tänka på när du väljer de bilder som följer med din annons på Amazon är:

  • Använd en ren vit bakgrund.
  • Visa hela produkten men visa bara vad som ingår i annonsen.
  • Produkten ska täcka minst 80 procent av bilden.
  • Se till att bilden är minst 1000 DPI (dots per inch). Detta håller en bra upplösning när kunden zoomar in.

Det finns ett antal saker om din bild som kan resultera i en kvalitets varning från Amazon.

Här är listan över saker du inte ska göra:

  • Lägga till reklamtext till bilder som ”försäljning” eller ”erbjudande”.
  • Visar tillbehör som inte ingår.
  • Använda bilder med ramar, vattenmärken eller dekorationer, särskilt på huvudbilden.
  • Använda ritningar eller skisser.
  • Använda ”placeholder” bilder

Du bör alltid ta hänsyn till ovanstående, men allt som hjälper kunden att fatta ett köpbeslut är tillåtet. Till exempel bör du i allmänhet bara visa vad som ingår i annonsen, men att det är okej att ibland använda en bild som visar ett annat objekt för att visa storleken på produkten.

Hur du optimerar dina bilder

Följ dessa tips för bästa optimering, för att få bilderna i din annons att sticka ut:

  • Använd så många bilder som du är tillåten att göra.
  • Inkludera produktidentifiering i filnamnet (Amazon ASIN).
  • Använd professionellt tagna foton.

Om du tar fotot själv, se till att det är väl upplyst och i fokus.

Här är ett exempel på en annons som har bra bilder:

Skärmavbild 2021 10 15 kl. 11.05.28

Alla dina foton behöver inte bara vara av din produkt. Du kan också använda dig av infografik. Infografik är användbara bilder (som ofta kombineras med text) som kan förlita sig på mycket information. Använd dem för att upplysa saker som material, användningsområden och funktioner.

Om du är en visuell lärande har du 65% av världens befolkning som företag. Shoppare kanske inte alltid tar sig tid att läsa igenom all information på din produktsida. Men det är mycket mer troligt att de bläddrar igenom dina bilder.

Detta exempel visar de olika komponenterna som ingår i tillbehörspaketet. Den gör också ett bra jobb med att presentera specifik information i form av förmåner.

Produktbeskrivningar och bullet point sektion

Precis som med andra platser där du kan sälja, är denna produktbeskrivning den plats där du kan berätta för dina kunder om dina produkter i detalj. En del av listan som är mer specifik för Amazon är användningen av bullet point sektion som finns i ett separat avsnitt än beskrivningens stycke.

Men de är båda utrymmen där du verkligen kan börja sälja in dina produkter. Eftersom någon som handlar på Amazon kanske inte tar sig tid att rulla till botten av din produktsida, är det bra att lägga den viktigaste informationen i bullet point sektionen. Då kan du gå mer på djupet i beskrivningen.

Hur du optimerar dina bullet points

Bullet point sektionen placeras högst upp i annonsen, så det är din chans att hålla din kund uppmärksamhet och fokusera på de viktigaste säljfunktioner.

De är utformade för att vara snabba och lätta att läsa, så se till att din text inte gör motsatsen till detta. Till exempel, använd inte långa meningar, teknisk jargong eller lummigt språk. Undvik också att fylla i för många nyckelord.

Du har fem bullet points att använda och Amazon ger tydlig vägledning om vad du bör inkludera och i vilken ordning. Det är bäst att följa dessa samtidigt som du lägger till dina sökord. De publicerar ett antal riktlinjer att följa, inklusive att se till att du inte inkluderar pris eller reklamfraser som ”försäljning”.

Förutom Amazons regler, här är några tips för optimering av bullet points:

  • Använd nyckelord, förstärk de som används i titeln och introducera nya ord.
  • Skriv kortfattat och separera olika punkter på en rad med ett semikolon. Detta hjälper dig att passa in mer.
  • Se till att alla fem bullet points kan läsas med en blick. Det är bäst att skriva i fragment snarare än i hela meningar med skiljetecken.
  • För att få din annons att skilja sig från resten, skriv om fördelar istället för att bara lista funktioner.

För att demonstrera den sista punkten, titta på punkterna i denna annonsen som används som ett exempel på ovanstående:

Skärmavbild 2021 10 15 kl. 11.03.25

Även om du inte var på marknaden för att leta efter en KitchenAid mixer, kan du vara det nu! De fokuserade på de specifika fördelarna med försäljningspunkterna, snarare än att bara namnge dem tydligt.

Hur du optimerar dina produktbeskrivningar

Precis som med Google behöver produktbeskrivningar på Amazon inte vara unika. Det betyder att du kan kopiera hela eller delar av dina beskrivningar.

Det finns dock några viktiga element som du bör se till att inkludera:

  • Beskrivningen bör beskriva produkten fullständigt och belysa fördelarna med att äga produkten.
  • Den bör innehålla sökord.
  • Den ska vara lättläst.
  • Korrekt stavning och grammatik är viktigt.
  • Använd HTML formatering (som <br> som skapar stycken).
  • På den sista punkten kommer HTML formatering att få din produkt att sticka ut samtidigt som den gör din lista lätt att läsa.

Följande exempel använder HTML formatering:

Det finns en maxlängd på 2000 tecken som kan vara ganska begränsande, så produktbeskrivningar måste vara kortfattade, relevanta och användbara för kunden.

Här höll KitchenAid det enkelt men informativt. Detta är ett exempel på en bra produktbeskrivning:

Skärmavbild 2021 10 15 kl. 10.53.48

Även om det i vissa fall kan vara till hjälp med en längre beskrivning, gav de redan en omfattande översikt över de andra elementen i annonsen.

 Men det lämnar också mycket att önska för detta exemplet:

Kan du se skillnaden?

Beskrivningen överst är tydlig och ger användbar information. Beskrivningen längst ner är relevant men gör dig inte riktigt upphetsad över att köpa nya strumpor. Detta utrymme är ett tillfälle att ge användbar information till din kund och förbättra din Amazon SEO. Att använda två korta meningar är kanske inte det bästa sättet att göra detta.

För att skapa optimala beskrivningar för dina produkter, försök använda följande metoder:

1. Förstå vilka dina kunder är

Undersök din demografi snarare än att anta den. Du kanske tror att din produkt är idealisk för en specifik kund, men du kan bli förvånad.

När du väl förstår vilken typ av person du säljer till, kan du börja skriva produktbeskrivningen.

Ställ dig själv dessa frågor medan du skriver beskrivningar med dina kunder i åtanke:

  • Vad vill de läsa?
  • Vilka funktioner kommer de sannolikt att leta efter?
  • Vilken röst ska du använda för att ta itu med dem?

2. Tänk på en text som är snabb och lättläst

Människor som handlar på nätet har en mycket begränsad uppmärksamhet, men de kan fortfarande behöva läsa hela produktbeskrivningen.

Använd format som bryter upp bitar av text som bullet points, underrubriker och ändra storleken på text för att driva upp den viktigaste informationen och göra den tydlig. Samtidigt som kundens upplevelse förbättras genom att göra det lättare och snabbare att läsa.

3. Skapa ett första utkast

Innan du går in för att skapa innehåll som hjälper din produkts position i sökmotorn, skapa något användbart som talar till dina kunder på deras nivå. Fundera över vilka frågor kunderna vanligtvis har och ge användbar information som hjälper dem att förstå produkten.

Tänk också på egenskaperna och fördelarna med din produkt. Vinkla detta på ett sätt som vädjar till dina kunder att locka dem för att köpa. Genom att använda övertygande text kommer du att hjälpa dig att marknadsföra din produkt som i sin tur borde hjälpa till att dra nytta av försäljningen.

4. SEO

När man överväger hur man optimerar för sökmotorer rekommenderas det att sökmotorn behandlas som en person. Vanligtvis när användarupplevelsen fungerar bra, är chansen stor att sökmotorn också ser det så.

Bli Amazon SEO friendly

Glöm inte att Amazon är en sökmotor i sig med sina egna algoritmer, nämligen A9. Detta fungerar lite som Google på vissa sätt men innehåller också beslut som är exklusiva för Amazon.

Här är andra faktorer som beaktas vid rankning på Amazon:

  • CTR (Click Through Rate, klickfrekvens) – Detta avgör om kunderna hittar det de letar efter eller inte när de stöter på din produkt.
  • CTS (Click To Sales, klick till försäljning) – Detta prioriteras framför CTR. Om din produkt konkurrerar med en annan produkt som har högre klickfrekvens, men du har en bättre klickfrekvens till försäljning, skulle din produkt ligga ovanför konkurrentens produkt.
  • Nyckelord – Du har valt (du kommer att bli ombedd om sju av dessa) detta är inte synligt för externa sökmotorer som Google – de används för att välja din kategori.
  • Innehåll – I likhet med traditionella sökmotorer tittar A9 på innehållet på din försäljningssida med hänsyn till din täthet av sökord och text förhållande.
  • Recensioner – Detta är en no-brainer, Amazon lägger stor vikt vid kundupplevelse och tillfredsställelse.

Hur du väljer dina sökord

Eftersom sökord är en så stor del av dina produkter som visas på Amazons söksida, låt oss gå lite längre om hur du väljer de bästa sökorden. De hjälper dig att bestämma ord eller termer som du vill att din produkt ska visa för när en kund söker på Amazon.

När det gäller sökord har du fem fält för att mata in dina sökord, varje fält med en maxgräns på 50 tecken som kan innehålla mer än ett ord åtskilda av mellanslag (notera att man inte får separera med kommatecken).

Eftersom din produkttitel redan är indexerad behöver du inte inkludera dessa som sökord. På samma sätt som UPC, EAN och Merchant redan ingår, igen, det finns ingen anledning att slösa värdefullt utrymme av sökord för att inkludera dessa.

Här är några tips för att hjälpa till med sökord:

  • Om det inte används av dina kunder, undvik jargong och använd termer som de sannolikt kommer att använda
  • Använd endast relevanta ord/termer.

Dessa kan verka självklara, men ibland är det lätt att tappa detta ur sikte när man tänker på egenskaperna och fördelarna med din produkt.

Om du letar efter de perfekta sökorden försök med detta: använd Googles keyword tool för att identifiera en primär term. Sök sedan efter termen på Amazon och uppmana den till variationer som att skriva in en annan bokstav bredvid termen för att ta upp andra förslag.

Produktinformation

Detta är ett avsnitt som många säljare antingen förbiser helt eller inte ger tillräckligt med uppmärksamhet åt. Här hittar köparna all teknisk och specifik information som verkligen kan påverka deras köpbeslut. Tänk dig att du letar efter det perfekta skrivbordet som passar in på ditt hemmakontor. Storlek kan vara en viktig faktor här. Om en annons har den informationen mer synlig än en annan, kan det vara mer troligt att de gör försäljningen.

I sektionen med produktens information kan du lägga till detaljer som produktens dimensioner, vikt, ASIN och best seller rank.

Det här är några av anledningarna till att du inte ska ignorera sektionen med produktens specifikationer av annonsen:

  • Produktspecifikationer kan göra att din lista sticker ut.
  • De kan innehålla viktig information för att hjälpa köparen att fatta ett beslut.
  • De kan hjälpa till att förbättra synligheten i Amazon, särskilt om din specifikation är mer detaljerad och hjälpsam för kunderna än dina konkurrenters.

Den sista punkten är nyckeln till framgång med produktens specifikationer, att göra dem så detaljerade som möjligt.

Skärmavbild 2021 10 15 kl. 10.59.57

Recensioner

Det kan vara självklart att produkter med en god mängd positiva recensioner ser bättre ut på Amazon, särskilt på sökresultatsidan. Som människor tenderar vi att lita på det vi hör från andra.

Desto fler människor som finns att backa upp påståenden desto mer tillförlitligt blir det. Samma teori gäller när köpare jämför mellan liknande produkter.

Här kan du se skillnaden mellan en fransk press med massor av recensioner, och en annan med endast 4. Du kanske är mer villig att betala ett par extra dollar för att köpa den som ser mer pålitlig ut.

Du bör därför uppmuntra kundrecensioner av dina produkter så ofta som möjligt. Amazon hjälper dig att göra detta genom att ge dig en möjlighet att begära feedback från dina kunder.

Du kan också automatisera och förbättra hanteringen av denna process med hjälp av ett verktyg för automatisk återkoppling. Detta kommer att fortsätta med att skapa ett förtroende som kommer att locka kunder att klicka på knappen Köp nu.

En extra bonus med att få recensioner är att praktiskt taget kunna använda kundens feedback. När du har samlat in ett bra antal, ta dig tid att läsa igenom dem och anteckna anledningarna till varför människor gillar din produkt. Detta kan senare användas för att uppdatera försäljningspunkterna i ditt exemplar och ge dig relevanta sökord baserat på deras intressen.

ASINS och Amazon produktkategorier

Amazon använder produktkategorier och produktidentifiering för att hantera sin enorma databas med produkter. Även för att hjälpa den att återge de mest relevanta resultaten som möjligt när kunderna gör en sökning. Det är viktigt att du får båda rätt för de produkter du säljer.

Det finns två viktiga saker att komma ihåg med produktkategorier från Amazon:

1. De är inte samma sak som Google Shopping kategorier.

2. Vissa kategorier är öppna men för andra måste du begära godkännande innan du kan börja sälja.

Asin står för Amazon Standard Identification Number, så det är en Amazon-specifik produktidentifiering som används i alla annonser. Du hittar den i adressfältet:

Skärmavbild 2021 10 15 kl. 11.05.57

Vad händer om din produkt inte redan har ett ASIN?

Kanske säljer du ett helt unikt objekt som inte redan har tilldelats ett ASIN i Amazons databas. I det här fallet måste du gå igenom deras process för att skapa en ny produkt. När du lägger till en ny annons till Amazon bör du använda produktens Global Trade Item Numbers (GTIN). Detta inkluderar ISBN, UPC, EAN, JAN och GTIN-14.

Lager

Amazon gillar inte det när produkter säljs av leverantörer som inte har inventarier för att fylla upp dem. Att behålla lagerstatus för din annons är därför oerhört viktigt.

Du har några alternativ:

  • I lager.
  • X objekt kvar.
  • Slut i lager men med ett datum då order kan fullföljas.

Amazon erbjuder ett verktyg som heter Amazon Order Management. Detta hjälper till att automatisera processen för att hålla ditt Amazon-lager uppdaterat.

Hantera och annonsera dina produkter på Amazon med en PIM

PIM står för Product Information Management som är en applikation som hjälper dig att hantera data från dina annonser i Amazon.

Manuell hantering av denna information (t.ex. att använda ett kalkylblad) blir snabbt svårt, så det är viktiga verktyg att överväga att använda.

Med ett PIM blir dina annonser mer exakta, plus att du sparar tid. Ett exempel på en pålitlig PIM är InRiver.

Slutsats

Att ta dig tid att göra dina annonser perfekta kommer att göra underverk för dig som återförsäljare. Detta hjälper dina annonser att bli mer synliga, vilket i sin tur ökar din CTR och CR. Amazon har mycket specifika regler och förordningar, men om du vet vad det är, handlar det helt enkelt om att skapa bra beskrivningar, fylla i informationen och optimera alla element.

Amazon har nu cirka 150 miljoner betalade Prime prenumeranter och många andra går dit dagligen för inspiration när de inte vet vad de ska köpa. Oavsett om du redan har en lista av erfarenhet på Amazon eller om du letar efter inspiration för att komma igång, är du nu redo att ta dig an den här populära kanalen.

Vill du komma igång med försäljning på Amazon?

Dela artikeln: