Twitter – Microblogg med det skrivna ordet i centrum

Annonsera på Twitter – så gör du

Twitter

Twitter är en Social Plattform som liknar mer en micro-blogg. Centralt är alltså ord och inte lika mycket bild som exempelvis Instagram. Twitter är extra populärt bland politiker, opinionsbildare och journalister. Annonsering på Twitter påminner om de övriga Sociala Mediernas möjligheter med styrning på kön, enhet, geografi och annonsera mot de som liknar dina följare, så kallad lookalike annonsering. Du kan också styra annonser baserat på sökord i andras tweets (inlägg).

Annonserna på Twitter kallas “Cards” och även de påminner om övriga Sociala plattformars annonser. De vanligaste är listade nedan.

  • Textannons (Text Tweet) – vanlig text utan bild och med länk till landningssida på din sajt.
  • Bildannons (Image Website Card/Video Website Card) – en bild eller video med text som länkar till din sajt.
  • App nedladdning (Image App card/Video App Card) – en bild eller video med text som länkar direkt till Appstore eller Google Play för att ladda ner din app.
  • Videoannons (Promoted Video Ad) – videoannons som länkar till din sajt.
  • Meddelande (Direct Message Card) – en bild eller video med länk till ditt företags chatt för att starta en konversation med din potentiella kund.